Hemelvaartsdag

26 mei 2022 - Neckargemünd, Duitsland

Het restaurant is ‘s-morgens geopend en vanaf het panoramaterras genieten we van het uitzicht over de Rijn en van een lekker ontbijtje. Met een lekker zonnetje en zijwind rijden we door een vlak landschap, met leuke dorpjes, langs een behoorlijk hoge bergrug. Langs de weg worden veel aardbeien en asperges verkocht bij kleine stalletjes. Het zijn echte volle grond aardbeien en smaken zalig. Als we de aardbeien op een bankje eten zien we de eerste Hollanders die onze route ook rijden. Met hoge snelheid fietsen ze door. In het volgende dorpje zitten ze aan de koffie. En we drinken een bakkie mee. Jan verteld dat hij met pre pensioen is. De jongste van de twee zegt dat hij door Corona maar doorwerkt, maar dat hij ook met pre pensioen wil. Hij ziet eruit als 40 maar blijkt al 57 te zijn. Als de heren vertrekken land een oudere dame die alleen reist aan. Een Santiago wandelaarster die nu naar Rome fietst met ondersteuning en een shaggie. Maar toch stoer zo in je eentje. Daarna fietsen we door Ladenburg. Heel oud stadje met vakwerkhuizen en veel geschiedenis. Toch maar even op een terras met een alcoholvrije weizenbier in de zon. Het is heel relaxed. Daarna moeten we toch even doorblazen door Heidelberg heen naar de Camping in Neckargmund. De camping is overvol, maar voor een tentje is altijd plaats. Morgen is het Hemelvaart en dus een lang weekeinde. Na een biertje bij de receptie gaat Jan boodschappen doen en richt Veronica de tent op en in. We eten makkelijk, sla, brood met gerookte zalm en een eitje en een toetje toe. Als de zon in het dal ondergaat wordt het koel en duiken we de tent in om een boekje te lezen.

De volgende morgen is het bewolkt en dus een beetje fris (16 graden). We ontbijten met een banaan en cruesli met Griekse Yoghurt. Daarna lekker gelezen en de was gedaan. Met de bus naar Heidelberg. De zon gaat eindelijk tussen de wolken schijnen. In Heidelberg is het heel druk. Het is een Duitse vrije dag en iedereen wandelt door de winkelstraten. Maar alle winkels zijn dicht. Alleen restaurants zijn open. Het is lunchtijd en wij lusten ook wel een broodje. Dat wordt een hele zoektocht. In een winkeltje waar macarons voor 2 euro per stuk worden verkocht kopen we een broodje gezond. Een eindje verderop een soort van conditorei met een heel relaxed terras in de tuin. Kopje koffie toe. Na een lange wandeling door de stad belanden we op de markt voor een biertje. Later verplaatsen we ons naar het terras in de zon van een Italiaan. Rampzalige bediening door een “fotomodel” met opgeblazen lippen en borsten. Het duurde heel lang maar het eten was de ook belachelijk hoge prijs meer dan waard. We zaten wel in de zon op de markt op de eerste rij en dat moet natuurlijk ook betaald worden. Terug met de bus en op de camping aangekomen is de overvolle camping nog voller geworden. Op ons rijtje trekkerstenten is er gelukkig meer ruimte als tussen de campers en caravans. Wel meer herrie, maar daar zijn we wel een beetje aangewend.

1. Peter Deumers:
    26 mei 2022
    Nou weet ik het zeker. Wel een paar keer langslopen gevaren maar Heidelberg moet ik ook eens bezoeken. Fietsse verder…
  2. Veronica en Jan Deumers:
    27 mei 2022
    Heidelberg is zeker mooi, maar het dal van Neckar verderop vinden wij bijna net zo mooi als het Rijndal bij St Goar
  3. Peter van Mulekom:
    26 mei 2022
    Heel leuk om jullie boeiende reis weer mee te beleven. Heidelberg is een mooie stad maar het moet alleen niet te druk zijn. Geniet van alle leuke dingen die op jullie pad komen. Goeie reis verder en heel veel plezier. Liefs en groetjes. Hanny en Peter
  4. Veronica en Jan Deumers:
    27 mei 2022
    Drukte viel mee. En we hebben ons ook niet te druk gemaakt
  5. Alice en Wim.:
    27 mei 2022
    Het is maar goed dat jullie al die calorieën weer weg kunnen fietsen, gr. Alice en Wim.
  6. Veronica en Jan Deumers:
    27 mei 2022
    Dat klopt. We eten (en drinken) zo veel dat we ook veel moeten fietsen