In en uit Florence

22 juni 2022 - Romita, Italië

Vanuit San Piero, zonder ontbijt van de camping vertrokken. In het dorp koffie gedronken en boodschappen gedaan. We klimmen eerst langzaam door een dalletje omhoog maar al snel wordt het zwaarder en gaan we nog langzamer. We kruipen het dal uit. Als we vertrekken is het nog relatief koel, maar de temperatuur loopt snel op. Als we boven zijn staan er een paar food trucks en een groente en fruitstal. We drinken een blikje fris en eten hele lekkere aardbeien. En zitten op de wind van het fenomenale uitzicht te genieten. Voor ons Fiesole en daarachter Firenze. Op en af dalen we af naar Fiesole. Moeten onderweg nog wel even over een nieuwe weg stijl omhoog rondom een heel groot bedrijf dat water produceert. De oude dalende weg loopt dwars door de productiefaciliteit. In Fiesole drinken we een ijs koffie en dan dalen we heel snel af Florence in. Het is al na twaalven en als je voor een stoplicht moet stilstaan zoeken we steeds een plekje in de schaduw. Het is vreselijk heet (35 graden). Met google maps worden we naar het Centro Historico gestuurd. We hebben een hotel met een zwembad besproken en hebben een bericht gestuurd dat we vanwege de hitte vroeg aankomen. Onze kamer is niet klaar maar dan gaan we toch lekker bij het zwembad zitten. In de schaduw op het terras komt een echte kelner fris brengen. En daarna gaan we zwemmen. Het is op die manier goed uit te houden. Om 4 uur vragen we om de sleutel van de kamer. Er wordt een hulpje opgetrommeld om ons naar onze kamer, zoals afgesproken in het aparte gebouw te begeleiden. We lopen dat stukje met de fiets aan de hand mee. We hadden beter kunnen gaan fietsen. We zijn al minstens 5 andere hotels voorbij gelopen en daarna komen we bij een appartementencomplex waar wij de sleutel krijgen van een soort van airBNB kamer op een openbare gang. Op die gang is ook onze privé badkamer. Alles is voldoende comfortabel en de kamer is heerlijk koel, maar de faciliteiten van een 4 sterren hotel worden op deze wijze niet echt geleverd. De kamer ligt op meer dan 250 m afstand van het hotel. Om 6 uur wandelen we het centrum van Florence in. We hebben lang geleden de stad uitgebreid bezocht en het was de bedoeling om onze ervaringen op te frissen. Maar het bleef bij een beetje flaneren. Het blijft wel overdonderend. De Duomo, het Batisterio, Michelangelo’s David, langs het Uffici naar de Arno.  Het is een verbijsterend mooie stad. Bij het hotel gaan we naar een bistro. Veronica heeft door de warmte weinig trek en moeite met eten. We slapen uiteindelijk heerlijk in ons airco kamertje. Op de fiets gaan we gepakt en gezakt naar het ontbijt. We hebben gisteren met Sas en Geer, die vanuit zuid Italië weer naar het noorden rijden, afgesproken om elkaar op camping Semifonte in Barberino te ontmoeten. Op die camping zijn we de afgelopen 35 jaar al vaak langs geweest. We fietsen de stad uit langs de Arno en fietsen een groep racefietsers met een begeleidende bus voorbij. Het zijn Amerikanen die heel erg enthousiast worden over de “real thing”. Zonder hulp en met je eigen spullen op je fiets op vakantie gaan. We fietsen onmiddellijk omhoog naar een terras met uitzicht over de stad. Heel leuk. De Amerikanen staan er ook te kijken. Daarna fietsen we 2 km 10 tot 12 % omhoog. We moeten stoppen en uitrusten. Een van de Amerikanen stopt ook: “Amazing”. Als hij onze leeftijd hoort valt hij bijna om van verbazing. Als we boven komen staan de Amerikanen naast de bus uit te rusten. Wij stoppen ook; bittere noodzaak. “These guys are older than me. It’s fucking unbelievable” wordt uitgeschreeuwd. Vol trots nemen we de loftuitingen in ontvangst. Daarna verder omhoog naar de koffie en koud water. Dan dalen we heerlijk af naar het dal van de Pesa. En dan onvermijdelijk weer omhoog naar een panaromaweg. De uitzichten zijn prachtig en we genieten ervan maar met deze temperaturen is het eigenlijk allemaal een tandje te zwaar. Sas en Geer appen dat de Camping is gesloten en we ontmoeten elkaar uiteindelijk op een andere camping in Romita. Goed geregeld. We praten lekker bij, drinken een biertje en dippen in het het zwembad. Lekker relaxed. Vanavond gaan we samen uit eten in het dorp.

1. John en Marie-Laure:
    22 juni 2022
    Wat zijn jullie lekker bruin ! Hilarisch de been van Jan het verschil!!!!
  2. Michael Halve:
    22 juni 2022
    Klinkt als La Dolce Vita!
  3. Veronica en Jan Deumers:
    23 juni 2022
    Daar is het een beetje te heet voor. Na een fietstocht zijn we behoorlijk uitgeblust. En als we dan op stap gaan is het adembenemend warm en eindigen we op een terras.
  4. Peter van Mulekom:
    22 juni 2022
    Als ik de foto’s zie en het verslag lees is het of we daar vorige week fietsten. Als jullie in Siena overnachten heb ik een goede tip. Wij hebben daar 2 nachten in een appartement “Regis Condo” geslapen. Midden in het oude centrum voorzien van alle comfort en binnentuin. Voor Siena erg goedkoop!! Veel succes verder. Liefs Hanny en Peter
  5. Francis:
    23 juni 2022
    Bewondering voor jullie prestatie, elke dag weer. Mooi dat jullie de Amerikanen laten zien hoe het echt moet! 🤗
  6. Rob Verhaar:
    Leuk hoor!
  7. Saskia Gravendijk:
    23 juni 2022
    Zoals altijd blijft het leuk jullie verhaal te lezen ook al hebben we het ook live gehoord tijdens onze gezellige ontmoeting. Nog eeen mooie rit verder en sterkte met de hitte 😘😘😎☀️💪🚴‍♀️🚴‍♂️
  8. Marja:
    23 juni 2022
    Pffff ... jullie zijn wel "doordouwers" hoor ... petje af ... nou ja ... hou maar op met die hitte 😀