Laatste dagen en naschrift

1 juli 2022 - Den Hoorn, Nederland

Het treinen van Viterbo naar Rome St Pietro ging gesmeerd. We zien vanaf het station de koepel van de St Pieter en herkennen de stratenstructuur. We fietsen tegen de richting in naar het St Pietersplein. Het lijkt wel of de beveiliging met het jaar strenger en zwaarder wordt. Hele touringcars met carabinieri worden aangerukt, maar ook zwaarbewapende militairen. Ze willen mensen met bepakte fietsen niet op het plein. Met een beetje moeite mogen we we er wel wandelend op. Na een paar foto's in de brandende zon gaan we naar een souvenirwinkeltje aan het plein. Maar we mogen met fietsen hier nog niet eens even stilstaan. Als we een stukje verder uit de zwaarbewaakte zone lopen koopt Jan een souveniertje. Een eind verder koopt Veronica ook een souveniertje. Jan heeft gewonnen. Hij heeft de lelijkste gekocht. Thuis bij ons te bewonderen in de souvenierskast. We drinken onder de platanen een drankje en naast ons belt de politie de ambulance voor een dame/junk/psychiatrisch patiënt met zichtbare snijwonden op haar armen. We zijn in de grote stad. We fietsen een km of tien naar onze Mobil home op camping Flamineo. Bij de receptie regelen we een shuttle taxi naar de luchthaven voor de volgende dag en worden door de bewaking meegenomen naar het fietsendepot van "Camino-transport". Daar staan in en buiten een container misschien wel honderd heel erg dure fietsen opgeslagen. En liggen er honderden Ortlieb tassen tussen container en heuvel in de buitenlucht te wachten op het busje en transport naar Nederland. Het zal dus nog wel een paar weken duren voordat onze spullen in Nederland zijn. We zien het "oude" klappertentje van Friese Jan en Pietrik ook op de camping staan. Voor het laatst gezien in het Inntal in Oostenrijk. Ook zij hebben het zwaar met de warmte gehad. We hebben best wel een klik en bij het zwembad drinken we bier en bespreken de reis die we gemaakt hebben en maken een aanvang om de wereldproblemen op te lossen. Het is toch wonderlijk, we kennen elkaar nauwelijks, maar het maken van een zelfde reis gedurende zo lange tijd schept duidelijk een band. Na een paar uurtjes rust gaan we tijdens het eten in het hele grote restaurant van de camping gewoon door met de discussies. Het is heel gezellig en we gaan als laatste weg uit het restaurant. Om half twaalf naar bed. Dat is de hele reis nog niet voorgekomen.

De laatste dag moeten we vlug onze spullen verdelen in een deel dat mee gaat in het vliegtuig en een deel dat we over twee, drie of vier? weken pas weer terugzien. Dat is best wel een gedoetje. Om 11 uur worden we uit ons huisje gezet. We lezen wat op de veranda en om 12 uur zoeken we afkoeling in en bij het zwembad. Eten nog een snack en worden om half drie uitgezwaaid door Jan en Pietrik. Zij gaan morgen met de trein naar huis. Strak om drie uur staat onze shuttle klaar. Op Fiumicio wordt Veronica er bij de Security uitgelicht om te worden gecontroleerd op springstoffen. Een papiertje wordt over handen en voeten geveegd en dat gaat in een apparaat dat er heel lang over doen om te constateren dat Veronica niet in de buurt is geweest van bommen granaten. Ze was wel vergeten dat er nog een flesje water in haar tas zat. Als we allemaal precies volgens schema in het vliegtuig zitten krijgen we te horen dat we pas over een half uur mogen opstijgen. Tot onze verbazing heeft bijna niemand een mondkapje op. Wij voelen ons toch wel een beetje veilig achter het kapje. De Italiaan die naast ons zit vraagt nog voor vertrek aan de stewardess om extra kotszakjes en tissues. Voordat we opstijgen start het kotsen. Veronica ruilt van zitplaats met zijn partner. En Jan zit de hele vlucht met noise cancelling earpods en een mondkapje op en geeft extra kotszakjes en servetjes door. Het vliegtuig is volledig bezet en er valt dus niets te regelen met andere plaatsen. Niet fijn. Opgelucht kopen we op Schiphol broodjes en drinken en zitten snel in de trein naar Delft. Met de taxi zijn we voor elven thuis.

We zijn 47 dagen van huis geweest, hebben 36 dagen een deel van de fietsroute gefietst. We hebben ongeveer 2250 km gefietst en 17.000 hoogtemeters overwonnen. En wat de laatste jaren gewoon wordt; geen pech of lekke banden gehad. Lichamelijk hebben we wel een beetje malheur ondervonden. Beiden hebben we, in de Alpen, een krap weekje erg lopen hoesten. Door het ontbreken van andere klachten, hebben we het afgedaan als een virusinfectie (Bronchitis). Maar de weken daarna waren we toch wel meer dan normaal moe, veel spierpijn, kortademig en dan denk je zou het geen Corona zijn geweest? Achteraf hadden we natuurlijk de zelftesten, die we al die weken bij ons hadden, moeten gebruiken. We weten het dus niet.

Het was een emotionele zware afscheidsfietstocht. Afscheid van fietsvakanties, in ieder geval op een fiets zonder ondersteuning en slapen in een tentje. We gaan een nieuw avontuur in het ziekenhuis tegemoet en blijven dromen van fietsen naar Rome.

1. John en Marie-Laure:
  4. Veronica en Jan Deumers:
    Dankjewel
  5. Peter van Mulekom:
    1 juli 2022
    Veronica en Jan, van harte proficiat met deze toch wel op meerdere vlakken bijzondere fietsreis. Op dat kleine stukje na hebben jullie het toch maar weer geflikt. Onder deze omstandigheden doen weinigen dat jullie na!! Alleen
    echte bikkels lukt dat. Chapeau!! Geniet lekker na van de mooie dingen en we duimen voor een goede afloop van jullie volgende spannende en onzeker avontuur. We spreken snel wat af. Liefs en groetjes uit Noorwegen. Hanny en Peter
  6. Veronica en Jan Deumers:
    1 juli 2022
    We kwamen op de camping in Rome toch nog wel wat van die bikkels tegen. Die gingen gewoon om 5 of 6 uur al op de fiets. Maar een aantal van hen moest wel enkele dagen bijkomen voordat de thuisreis zou worden aanvaard. We zien elkaar want dat koelere weer en de prachtige foto's van Noorwegen maakte ons wel jaloers.
  7. Rob Verhaar:
    1 juli 2022
    Heel mooi! Een enorme prestatie en mooi dat je jullie dit hebben kunnen doen. Laten we er maar van uit gaan dat er nog meer mooie dingen komen al is het misschien niet op de fiets zonder ondersteuning. Tot ziens in Nederland!
  8. Patricia van der Holst:
    1 juli 2022
    Lieve Jan en Veronica, heb deze fiets reis van jullie wederom gevolgd. Maar dit keer niet zonder emotie.. ik kwam er dus op deze manier achter dat Jan een zware tijd tegemoet gaat qua gezondheid en dat is schrikken! Heel bijzonder dat jullie dit gedaan hebben en ik hoop dat ik straks iets kan betekenen voor Jan tijdens het komende proces. Er zijn in ieder geval genoeg oud collega’s die met jullie meeleven! Heel veel sterke en dan voor het delen van jullie avonturen!!
    Groetjes, Patricia
  9. Marja:
    2 juli 2022
    Fijn dat jullie heelhuids weer thuis zijn 👍😊
  10. Michael Halve:
    2 juli 2022
    Dankzij jullie beeldende verhalen voelde het alsof ik achterop zat. Ik heb er weer van genoten. Bedankt daarvoor! Een etappetje minder maakt niet uit. Het is een topprestatie. Veel sterkte de komende periode!
  11. Peter Deumers:
    2 juli 2022
    Dank voor jullie reisverhalen. Erg genoten. Nu op naar de volgende reis opdat jullie weer volgende reisplannen kunnen maken. Veel succes de komende rit. Zet m op
  12. Astrid vd Werken:
    2 juli 2022
    Wat een reis weer. Ik hoop dat de thuisreis net zo succesvol wordt.
  13. Tanja:
    3 juli 2022
    Ik heb net jullie laatste verhalen gelezen en al jullie foto's bekeken. Wat een prachtige, maar ook heel zware tocht hebben jullie gemaakt! Zoveel mooie landschappen, maar ook zulk extreem weer: van ijskoude regen tot bloedhitte. Mooi om op terug te kijken, ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen!
    En nu dus een ander zwaar traject. Veel sterkte gewenst en beterschap!
  14. Nienke:
    4 juli 2022
    ik heb net in een middagje de hele reis alsnog mogen meebeleven. Ook ik ben er dus net achter gekomen dat Jan erg ziek is, maar dat er toch nog hoop gloort aan de horizon. Het is met recht een emotionele reis geweest, want er moet noodgedwongen afscheid worden genomen van een favoriete manier van reizen. Maar ik ben er van overtuigd dat jullie ook daar weer een oplossing voor gaan vinden. Voor nu eerst maar door de screening heenkomen in het LUMC en daarna die stamceltransplantatie ondergaan. Positief blijven tot het tegendeel bewezen wordt is mijn motto momenteel.
  15. Margret nieborg:
    11 juli 2022
    Dankjewel voor alle prachtige verhalen. En nu belangrijke nieuwe stappen dus en daarna weer blijven geloven in t volgende fietsavontuur