Een hotel in Augsburg

1 juni 2022 - Augsburg, Duitsland

Zo slecht als de service s-avonds was is het bij het ontbijt in Dillingen a/d Donau gelukkig niet. Maar enige verontschuldiging is er niet bij. Jan heeft zoals dat heet een bovenste luchtweg infectie opgelopen. Hoe is onduidelijk want zo’n virusje krijg je van een ander. En hij houdt dwingend 1,5 meter afstand aan. Maar het is gelukkig zonnig prachtig weer. We vertrekken met een jasje en arm- en beenstukken aan, maar dat kan allemaal snel uit. Het kost wel wat meer moeite dan gedacht. Stijle korte klimmetjes die de spieren laten verzuren. Het is heerlijk fietsen in het heuvelachtig land met groene weilanden en donkere bossen. We genieten volop. We fietsen van het Donaudal naar het dal van de Lech. Onderweg zien we een reetje met een jonkie. We eindigen de fietsdag op een fietspad op een spoordijk en rijden Augsburg in. Het is alleen wel heel mooi kampeerweer. De apps voorspellen minstens 48 uur droog weer. Maar we zijn beide moe, hebben geen haast, Augsburg is een mooie stad om te bezichtigen en Jan ontwikkeld een vervelend kuchje. Een dagje pauze lijkt ons daarom een goed idee. We boeken een hotel voor twee nachten. De receptioniste van het hotel weet niet wat ze hoort als we vertellen waar we op de fiets vandaan komen en nog meer als we Rome noemen. Ze raakt er heel enthousiast van. We hebben vandaag de 1000 km grens bereikt en we gaan dat vieren in de Ratskeller met een Duitse maaltijd onder het stadhuis. Dat lukte heel goed. Toen we uit de kelder boven de grond kwamen bleek het al een tijdje te regenen. Daar hadden we geen rekening mee gehouden. Flink nat komen we na een kwartiertje wandelen bij het hotel aan. Als Jan in bed licht kan hij niet slapen van het hoesten en Veronica wordt natuurlijk ook voortdurend wakker. We hebben ook 1 veel te dik dekbed op ons tweepersoons bed. Airco op 15 gezet en Jan een slaappil. Blij dat we niet in een tentje liggen, dan had Jan de halve camping wakker gehouden.

Vanmorgen een beetje duf wat later opgestaan en daarna langs de diverse stroompjes van de Lech naar de Rathausplatz gelopen. Kopje koffie in de zon en daarna in het Rathaus naar de Goldene Saal. Een werkelijk prachtig gerestaureerde zaal voor ontvangsten. Het Rathaus kan concurreren met het Paleis op de Dam. Daarna naar de Dom gelopen. Gebrandschilderde ramen van 1150 n.C. en Romeinse resten. Via de Maximilianstrase slenteren we dwars door de stad naar het Schaezlerpalais waar Lodewijk de 16e met zijn aanstaande bruid Marie Antoinette heeft gedanst in de oogverblindende Rococozaal. Werkelijk schitterend. Als late lunch besteld Jan het tagesmenu: Hefe Weizen met weiswurst en breze. Dat bier en de breze vallen goed in de smaak. De gekookte worst bevalt wat minder. Nog even langs de aan elkaar gebouwde Lutherse en Katholieke kerk en dan hebben we het wel gehad. Terug naar het hotel: Jan luistert een podcast en Veronica zoomt met haar vriendinnen door de week ter afsluiting van een heerlijk rustig dagje Augsburg.

1. Peter van Mulekom:
    1 juni 2022
    Mooie foto’s maar waarom moeten jullie bijna elke dag wel een keer nat worden. Al dan niet op de fiets😂 In Rome is het op dit moment 30+ dus fiets maar een beetje door. Wij gaan morgen aan het echte avontuur beginnen. Liefs Hanny en Peter
  2. Veronica en Jan Deumers:
    1 juni 2022
    We hebben geen haast en in een hotel heb je geen last van de regen😂😂. Het staat er nog niet eens in dat we vanavond ook wat regen hebben gehad. Maar zoveel regen als jullie hebben gehad, hebben wij echt niet. Veel plezier op de boot en we zullen duimen voor een Scandinavische zon.
  3. Margret nieborg:
    1 juni 2022
    Nog steeds heel leuk om jullie avonturen mee te lezen. Ik liep wat achter dus lees even lekker een paar dagen achter elkaar. Veel plezier voir jullie maakt t voor jullie volgers ook tot veel plezier. Dankjewel
  4. Alice en Wim.:
    2 juni 2022
    Even een beetje oponthoud, we hopen dat het virusje Jan niet te lang in zijn greep houd en jullie weer fris en vrolijk verder kunnen met jullie mooie avontuur.
  5. Marja:
    3 juni 2022
    Ik hoop dat Jan snel weer opknapt .... dagje rust zal zeker goed doen .... en waarom je haasten ????😉
  6. Tanja:
    3 juni 2022
    Het blijft heel leuk om jullie reis te volgen! Goed dat jullie regelmatig rustdagen tussendoor nemen. Er is onderweg zoveel moois te zien. En het gaat per slot vooral om de reis zelf! En ik zie dat Reitsma's route nu heel anders loopt dan in 2004: Augsburg heb ik toen niet gezien. Maar wat een schitterende paleizen daar!
  7. Frank:
    4 juni 2022
    Prachtige foto's Veronica, leuk om zo bij te blijven ! En goed even een rustdagje in te plannen, nu weten we als blogvolgers ook weer wat meer over Lodewijk de XVIe en zijn Marie Antoinette (-;. Hopelijk iets minder regen de komende dagen !