Méditerranée, zo blauw zo blauw

18 mei 2019 - Nice, Frankrijk

Méditerranée, zo blauw zo blauw zong Toon Hermans. En de zee bij Nice is echt blauw. Maar om er te komen was het blauwbekken.  Vanuit het Lac de St Croix vroeg vertrokken voor 1 van onze Koninginneritten langs de Gorges de Verdon.  Eerst naar het mooie dorpje Aiguines en dan door naar 1235 m. En daarna nog een beetje op en neer (bij elkaar 1500 hoogtemeters).

Na een koude nacht en een ontbijt van Griekse yoghurt met cruesli vertrokken bij een graadje of vijf en nog even langs de bakker. In de al warme zon een espresso en een croissantje als tweede ontbijt gegeten. En off we go. Km na km omhoog. Je moet je zelf dwingen om om je heen te kijken. Gelukkig gaat het zo langzaam dat je extra aandacht hebt voor de bloemen in de wegbermen. Het uitzicht is prachtig, helder zonnig weer en niet te heet om te klimmen. Ons eindpunt Comps de Artuby was op 900m gelegen. De camping was nog helemaal leeg, zelfs geen camper. Te koud om zo hoog in de bergen te kamperen. Dan maar naar het oude, beetje vervallen, twee sterren hotel. Dat bleek bij nader inzien toch erg comfortabel. Nog een biertje gedronken in de zon op een hoekje van de straat. En de hemel betrok, morgen een bewolkte dag en aan het einde van de dag kans op onweer. Die weeromslag is wel heel groot. Je fietst door de Alpes Maritime naar Nice en verwacht warmte, maar het is alpien weer. In je regenpak voor de warmte klimmen en een windstopper eronder bij het afdalen, want uiteindelijk dalen we 1250 meter in een keer af. Steenkoud. De gorges van de Loupe zijn bijzonder en mooi maar onze aandacht ging vooral uit om voor het onweer in Nice aan te komen. Het onweer bleef uit in Nice. Het werd pas warmer op de boulevard de Anglais. Als je daar rijdt blijf je denken aan die afschuwelijke aanslag een paar jaar geleden. Morgen, zaterdag, vertrekt een ferry naar Bastia. Maar het weer is daar zondag en maandag ook niet best.

We kwamen ook nog wat weernieuws van enkele dagen geleden tegen op het internet. Het sneeuwde op het eiland terwijl normaal de temperatuur in deze tijd tussen de 15 en 20 graden ligt. Heel het eiland was wit en in de bergen waren pasovergangen gesloten.

We besluiten om pas maandag naar Corsica te varen en nog twee dagen in Nice te blijven. Hotel verlengd en Jan wil de overtocht alvast maar boeken. Shit; geen overtocht mogelijk vanuit Nice. Alleen een nachtboot. Alleen op zaterdag kun je wel om 14.00 uur opstappen. Hotel weer gecanceld en op stel en sprong naar de haven en dan door de security. Die is nog zwaarder dan op een luchthaven. Al onze tassen van de fiets en die worden minutieus gescand. Onze keukenmessen zorgen voor veel gedoe. Wij slepen een echt broodmes en een evenzo groot keukenmes mee. Die moeten we afgeven en kunnen we in Bastia weer ophalen. En nu zitten we te wachten op de natuurlijk met een uurtje vertraagde boot. Vanavond op Corsica voegen we nog een paar foto’s toe.

1. Saskia Gravendijk:
    18 mei 2019
    Het weer gaat ook steeds met ups en downs zeg, net als de weg. Hopelijk wordt het in Corsica beter. 😘😘
  2. Annie Halve:
    18 mei 2019
    Wat sneu is dat nou, ik hoop voor jullie dat het gauw beter weer wordt.
  3. Veronica en Jan Deumers:
    18 mei 2019
    Op een fietsvakantie ben je erg afhankelijk van het weer. Nu is het al vier weken een graadje of vijf te koud. De afgelopen twee jaar voortdurend 5 tot 10 graden te heet. Maar dat hoort nu eenmaal bij zo’n vakantie. We hebben het fantastisch naar ons zin. Het weer kan ons niet zo makkelijk van slag brengen.