Storm aan de kust

7 juli 2019 - Anklam, Duitsland

Zwaar bewolkt weer en op de camping getracht een ontbijt te regelen. Het restaurant was open alleen er was in het geheel geen personeel. Dus door naar Leuenberg en daar was een bakkertje met halve broodjes met beleg en koffie. Dat wij ook de “ Deckel” wilde op eten was bijzonder maar wel mogelijk. 1 euro voor een belegd broodje. Dat lukt bijna nergens. Daarna alternatieve routes gereden om de slechte wandelpaden te vermijden. Dan schiet je lekker op, alleen die heel hard voortsnellende auto’s blijven irritant. Langs de alter Oder en de Oder reden we weer op mooi gelegen fietspaden. In Oderberg koffie met kuchen in een tentje waar op vrijdagochtend ook een afscheidsreceptie was van een bedrijf. Maar we werden prima bediend. Van het Biospharen reservaat Scharfheide-Chorin waar we daarna doorheen reden merk je eigenlijk niets. Bij Angermunde ligt het vogelreservaat Blumberger Muhle; dat wilde Veronica natuurlijk wel graag zien. Alleen de wandelpaden waren van mul zand en we liepen vast. Gefrustreerd omgedraaid en naar Angermunde gefietst. Aldaar maar naar een hotel gegaan. Na een avondwandelingetje door het stadje wilde we graag eten. Restaurants op vrijdagavond allemaal vol. Dan maar in het eigen hotel. Ook vol, alleen buiten nog plaats. Maar de hemel was zwanger van de regen. En die viel ook tientallen minuten later. Dus aan de bar plaatsgenomen en daar heel lekker gegeten.

De volgende morgen met miezer regen vertrokken over de doorgaande weg om de niet berijdbare wegen te vermijden. Goed te doen omdat het zaterdag was. De route langs de Uckerseen, was mooi met uitzicht en het bleef droog op een paar spetters na. In Prenzlau nagedacht over het vervolg van de dag. Besloten om niet te kamperen en door te fietsen. Eerst op booking.com gezocht naar een hotel; en die was er natuurlijk niet. Bellen met adressen uit ons boekje. Bij Hotel Wasserturm konden we slapen. Op Google zagen we een enorme watertoren. Zouden we hoog boven de stad slapen. Dat viel tegen. De lift was kapot en de watertoren werd, zo leek het, niet meer gebruikt. Grote kamer voor weinig; Grieks eten voor weinig en wel een heel goed ontbijt.

De volgende morgen nog steeds grijs, storm- en regenachtig weer. Opgewekt vertrokken naar de Oostzee kust. Opnieuw alternatieven gezocht om slechte fietspaden te voorkomen, maar ook op zandwegen door het bos gecrost. Opeens in de berm langs de weg een hertje heel dichtbij en met grote sprongen in het korenveld vluchtte die weg.  De wind was niet meer strak west maar een beetje zuid west en onze route liep niet meer naar het Noordwesten maar meer naar het noordoosten. Dus een beetje storm in de rug. Nadat we in Ueckermunde de zee hadden gezien moesten we strak tegen de harde wind in naar het westen.  Dwars door het grootste wetland van Duitsland. Op een Hollandse dijk door een soort van polders. Opeens zagen we vlak voor ons een kraanvogel. Groter als een Reiger/Ooievaar en die was niet meer in staat op te vliegen. Dus liep die vogel voor ons uit. Konden hem daardoor heel goed zien. Heel bijzonder. Laatste 10 kilometer harde wind tegen, af en toe een spetter regen en een weg  van kapotte stelconplaten. In Anklam aangekomen wat baksteengotiek bekeken en gefotografeerd en daarna naar de Havenmeester om op een camping voor watersporters de tent op te zetten. Mooi klein veldje  voor de kleine tentjes. Wel heel veel. In het stadje gegeten, op zondag kun je geen boodschappen doen. Jan heeft eindelijk die goeie snitzel gegeten. Was wel heeel groot. De zalm van Veronica was ook voor twee personen bedoeld. Smaakte allemaal heel lekker en voor een prijs waarvoor je in Delft alleen de drank kan betalen.

1. Kevin & Frank:
    10 juli 2019
    Heel leuk om jullie avonturen te volgen. Geniet van de laatste kilometers. Tot gauw!