Bella Italia

12 juni 2022 - Bardolino, Italië

Lekker geslapen in ons tentje. En ‘s morgens aan de picknicktafel op ons gemak ontbeten. Ons ochtendritueel is toch wel hard ingesleten, we vertrekken als de andere fietsers zich nog moeten wassen en ontbijten. En dat is wel lekker want het wordt snel warm, tropisch warm. We knallen door het Val d’Adige, samen met al het verkeer van de Brennerpas. Van dat verkeer merk je meestal niet veel. We rijden vaak op de dijk van de rivier. Waar in Duitsland en Oostenrijk de fietspaden vergeven zijn van de e-bikers zijn er op zaterdagmorgen wel heel erg veel wielrenners met geschoren beentjes en stoere outfitjes. Je moet echt oppassen op deze smalle fietspaden. Toch fietsen we redelijk snel door. De bedoeling is om een pastaatje te scoren op een terras, maar waarschijnlijk door Corona serveert de uitgezochte bici grill alleen maar hele vette focaccia’s. Veronica zit er vandaag niet goed in. Fietsen gaat niet echt geweldig en ook het eten staat haar tegen. We stoppen er wat eerder mee en zoeken een modern airco hotel net ten zuiden van Rovareto. Dan blijkt dat Jan op de verkeerde datum heeft geboekt en het hotel is vol. Gelukkig hebben ze nog een appartementje. Na het douchen vallen we allebei in slaap. Om zeven uur drinken we ons gratis glaasje in de bar en daarna als primi zo’n heerlijk Italiaans pastaatje met wat schelpjes. Het is niks maar smaakt geweldig. Dat zou Jan thuis ook wel willen kunnen maken. Als we om half tien te bed gaan om nog wat te lezen facetimen Rob en Rens ons vanaf de Noordkaap. Heel bijzonder; zij wachten af tot de zon op zijn laagste punt is en bij ons is het bijna donker.

Vanmorgen hoestend en proestend (vooral Veronica) opgestaan. Heel druk in de ontbijtzaal en alle Italianen aan de zoetigheid. Vroeg vertrokken en met de nodige moeite een klein pasje overgestoken naar het Gardameer. Het is zondag en heel erg druk: Italianen en Duitsers. Je ziet bijna geen Nederlandse nummerborden. Dat vinden wij toch wel bijzonder. In Torbole direct naar de ferry gefietst. We kunnen met een kwartiertje meevaren naar Malcesine. Dan vermijden we de tunnels en kunnen het mooiste deel van het Gardameer ook vanaf het meer zien. En dat is ook echt mooi. Op het bovendek is het heel heet in de zon, maar met een lekker windje; fantastisch. Eerst naar Limone aan de andere kant van het meer en dan na een klein uurtje Malcesine. Mooie cruise met het OV over het Gardameer. Na een koffie en cola stop, lunch inkopen gedaan en dan langs het promenade fietspad. Op het fietspad wordt gezond, gewandeld en gesport. Je kan het zo gek niet bedenken. Het is heel onveilig en we schieten dus helemaal niet op. Dat wisten we en daarom stoppen we al in Bardolino. Maar uiteindelijk rijden we nog een flink aantal kilometers op de hoofdweg. Die is zo druk dat er stapvoets wordt gereden en er rijden heel veel fietsers. Dus die auto’s passen wel op. In Bardolino ingecheckt op een overvolle camping. Plekje in de zon gekregen. Veronica kiest voor het tentje opzetten en Jan doet boodschappen. Daarna zwemmen in het Gardameer. Veronica doet de was en Jan gaat “koken”. Pasta “ el dente” met tonijn en tomatensaus voor vispasta. Aangevuld met zwarte olijven, kappertjes en basilicum en geserveerd op een bedje rucola met verse snoeptomaten. Dat klinkt niet alleen fantastisch, maar het smaakt ook heerlijk met uiteraard een plaatselijk wijntje. Het is te openbaar om zonder buitentent te gaan slapen. De binnentent is hoofdzakelijk van gaas. Maar als het donker is gaat die er, denken we, toch grotendeels vanaf?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Francis:
    12 juni 2022
    Wat is Italië toch heerlijk ! We beleven het met jullie verhalen ook elke dag weer mee! Genieten!
  2. Saskia Gravendijk:
    12 juni 2022
    Leuk hoor zo’n boottochtje en dat is lekker eten 👌
  3. Peter van Mulekom:
    12 juni 2022
    Schitterende foto’s!!! En zo zie je maar, in Bella Italia komt altijd alles goed. Doe het vooral lekker rustig aan. Piano, piano. En geniet van alles. Liefs van Hanny en Peter uit een geweldig Noorwegen.
  4. Marja:
    13 juni 2022
    Leuk Veronica .... een voor mij bekende fietsroute ... deze route 2 x gefietst ... van de Reschenpas naar het Gardameer (en dan verder naar Venetië ... met een reisorganisatie). Ik hoop dat jullie snel wat beter worden .... anders gewoon wat rustiger aan 😉😄
  5. Peter:
    13 juni 2022
    Jan en Veronica. In Bardolino met hele familie Deumers/Halve op de camping gestaan alleen oudste neef was er niet bij, jij was toen net ouder dat je niet met je ouders op vakantie ging. Is al een tijdje terug 😀
  6. Veronica en Jan Deumers:
    14 juni 2022
    Ik heb langs het meer daar steeds aan lopen denken Bedankt Ik hoop dat de campings in die tijd wat rustiger waren Nu sta je op een parkeerplaats met drukke wegen er omheen Camping Europa
  7. Marjolein:
    14 juni 2022
    Nog even door trappen en pap en mam touren en jullie kunnen lekker samen eten! 😘
  8. Veronica en Jan Deumers:
    14 juni 2022
    Goed idee Heb er nu al zin in. Maar Verona en Napels liggen nog wel 750 km uit elkaar? We zullen zien