Het plan

3 februari 2019 - Den Hoorn, Nederland

We gaan weer effe fietsen. Voor het tiende jaar. Onze eerdere fietsvakanties; 2009 Macon - Avignon (door de midi), 2010 Den Hoorn - Venetië, 2011 Den Hoorn - Praag, 2011 Lyon - Barcelona,  2012 Schotland en Ierland, 2013 Amsterdam - Rome, 2014 Den Hoorn - Biarritz, 2015  Malaga - Gerona, 2016 Maastricht - San Gimignano; 2017 Lissabon - Lourdes - Avignon - Genève en 2018 Venlo - Ljubljana - Rome. Bij elkaar een kleine 25000 km.

Om ons tweede lustrum te vieren proberen we nu voor het eerst een reisblog bij te houden. We hebben er altijd over getwijfeld; Wie is er nu geïnteresseerd in een blog van twee oude fietsers? Wat maken we nou echt mee tijdens zo'n fietstocht? Maar we houden meestal toch wel een dagboekje bij. Het gekke is namelijk dat je tijdens een fietsvakantie ongemerkt zoveel indrukken op doet dat je nauwelijks in staat bent om een paar dagen terug te kijken. En daarom als geheugensteuntje dat dagboekje. Dit jaar proberen we dus een blog.

Om ons tweede lustrum luister bij te zetten hebben we voor de tweede maal 13 weken (voor het grootste deel onbetaald) verlof op kunnen nemen.  Dat dit voor de tweede maal werd toegestaan door onze werkgevers is bijzonder. Zeker voor Veronica, die pas sinds een jaar in dienst is bij haar nieuwe werkgever. En waar gaan we dan naartoe fietsen? In het najaar veel mogelijkheden onderzocht. Uiteindelijk hebben we besloten dat we veel willen kamperen. En dan moet je vooral in het westen van Europa blijven. Na veel wikken en wegen gaan we dus van huis via Parijs naar Orleans. Vandaar langs de Loire en door de Midi naar Orange en de Mont Ventoux. Dan door de Provence naar Nice en oversteken met de boot naar Corsica. Op dat eiland gaan we onze zwaarste etappes fietsen en een aantal dagen aan het strand liggen. En dan met de boot naar Livorno, door een stukje Toscane naar Florence en dan met de trein naar Venetië. We hebben geen zin om voor de zoveelste keer door de Po vlakte te fietsen. Vanuit Venetië naar Bled in Slovenië. En dan naar Praag en langs de Elbe door naar Dresden. En dan komt er een keuzemoment. Zijn we achter op schema dan fietsen we langs de Elbe door naar Hamburg. Zo niet dan gaan we langs de Oder-Neisse grensrivier tussen Polen en Duitsland  naar de Oostzee. En dan langs de Oostzee kust naar Lübeck.

Wat cijfers, 95 dagen verlof, 85 op vakantie, minimaal 15 hotel overnachtingen, 5000 km met 37.000 hoogtemeters in 66 fietsdagen. Tenminste als het weer meezit, de gezondheid ons niet in de steek laat en er niets anders kapot gaat. Want dan moet er geïmproviseerd worden. Maar de ervaring van de voorgaande jaren is dat wij het plan meestal wel in grote lijnen uitvoeren. We hebben eenmaal opgegeven in 2012. In Ierland konden we na 3,5 week de uren zon op twee handen tellen en de hoeveelheid uren regen was niet meer bij te houden. Die hele vakantie hebben we door de kou en de regen altijd in een regenpak op de fiets gezeten. En vanwege het weer niet 1 keer gekampeerd.

Zoals het er nu naar uitziet gaan we 18 april met verlof en moeten we 22 juli weer op kantoor verschijnen. Dat zal een beetje fris vertrek worden. Het wordt een reis naar de zon. Maar ja, als je een paar weken later vertrekt dan is de kans dat de temperatuur op Corsica en in Italië erg hoog is wel weer groot . En dan zit je vanaf Oostenrijk in het drukke hoogseizoen. We zullen het meemaken. We hebben er zin in. Nog 10 weken om ons voor te bereiden en een beetje te trainen (als het niet regent of te koud is.)

1. Tanja:
    31 maart 2019
    Hallo Veronica en Jan,
    Ik ga zeker jullie reis volgen! Ambitieus plan, hoor. Wat een lange afstand. Maar vooral, wat een mooie reis. Veel succes en geen pech gewenst!