Halve dagen

18 juni 2019 - Altenmarkt bei Sankt Gallen, Oostenrijk

Gisteren met mooi weer vertrokken vanuit Trieben. In de echt hele grote fabriek maakten ze in ieder geval magnesium. Lekker ontbijt, verse broodjes en kaas en vleeswaren, eitje, yoghurt en muesli en een juutje. Heel wat anders dan die zoete ontbijtjes in Italië. Precies goed en ook voor een acceptabele prijs. Langzaam afgedaald naar Admont. Alleen het was onderweg zo mooi steeds weer stoppen voor een foto of gewoon om te kijken. Bankje, banaantje eten en effe lekker zitten om te kijken. We hebben het erg naar ons zin. Bergen en mooi weer. Een combinatie om te zoenen. In Admont hebben we onze plannen aangepast. Vroeg een hotel gezocht en de wereldberoemde kloosterbibliotheek bezocht. Heel bijzonder, ze hebben daar stukken papier (woordenboek) uit 800. Maar ook enkele honderden handschriften, dus van voor 1500. Die zijn allemaal opgeslagen in een bom en brand veilige opslag en worden niet tentoongesteld. In de bibliotheek zijn tienduizenden oude gedrukte boeken opgeslagen. Veel religieus, maar ook wereldlijke boeken. En de bibliotheek is vormgegeven als een soort van Sixtijnse rococo kapel. Zeer bijzonder. Het natuurhistorisch museum is ook ondergebracht in dit gebouw. Duizenden vlindertjes, vogeltjes, reptielen zijn daar opgeslagen. De formaldehyde slaat je op de keel. Maar ook een opgezette leeuw, Siberische tijger, apen en ander groot wild. Toch wel leuk om dat van heel dichtbij te kunnen zien. Jan moet nodig naar Naturalis in Leiden. Na afloop door het dorp gelopen en een ijsje gekocht. Een ander Nederlands fietskoppeltje, Wil en Ans uit Tilburg, liep het terras op. Ja, maar wij zijn drie maanden op reis zei Ans. Ja, wij dus ook. Dat schept een band. Een uurtje gezellig zitten kletsen over fietsen en reizen. Wil en Ans waren pas kort uit Nederland vertrokken en zijn van plan om door Bosnië naar Albanië te fietsen, dan over te varen naar het vaste land van Italië en vanuit Napels naar Sardinië en Corsica te fietsen. Heel ambitieus voor bijna zeventigers. We houden contact. Het hotel in Admont viel een beetje tegen. Voor de prijs hadden we wat meer verwacht. Het avondeten was nog minder. We zaten wel lekker buiten te eten met uitzicht op de nog besneeuwde bergen. Afgesproken dat we onze plannen wat aanpassen en een paar kortere fietsetappes inlassen. Vanochtend opgestapt om door het Enns-dal naar Altenmarkt bij St Gallen te fietsen. Het Enns dal, zeker het stuk direct na Admont is adembenemend mooi. Overal om je heen hoge bergen en mooie panorama’s, die snel wisselen. We rijden ook nog langzaam naar beneden, met af en toe een felle klim ertussen. Na de koffie stop dalen we niet echt meer af, het is steil klimmen of steil afdalen. Dat wordt op den duur best vermoeiend. De uitzichten en de omgeving vergoeden de inspanningen. Onderweg bij een kapelletje met twee houten bankjes gestopt voor onderhoud van de fietsen. We zijn al drie duizend kilometer van huis en de kettingen moeten worden gespannen en gesmeerd. Ook nieuwe remblokjes voor Veronica d’r achterwiel. Daarvoor moet het achterwiel eruit en dat gaat niet echt gemakkelijk met een gesloten kettingkast. In ieder geval krijg je er hele vieze handen van.

In Altenmarkt aangekomen is het door de papieren reisleider, en niet op booking.com te vinden gasthaus, vol. Het andere gasthaus in dit kleine dorp is gesloten in verband met vakantie. Op het internet een houten hutje gehuurd bij een boer. Daarvoor moeten we wel 100 hoogtemeters afdalen en aan de andere kant van de rivier weer omhoog. Dat op een klein weggetje met een hellingpercentage groter dan 15%. We knallen er gewoon tegen aan. Gelukkig kunnen we goulash mee-eten. Op de boerderij zijn vier hutjes ingericht voor familie verblijf. De boerderij heeft dus allemaal verschillende aaibare dieren rondlopen voor de kinderen. Wij zitten met aandacht te kijken naar de kippen en de twee elkaar beconcurrerende hanen, die vrij rondlopen op het terrein.

1. Saskia Gravendijk:
    19 juni 2019