Vals plat

3 maart 2022 - Torres Torres, Spanje

Het heeft ‘s-nachts hard geregend. Een druilerige ochtend bij het opstaan. In het Noorden/westen van Spanje wordt ook de komende dagen heel veel regen voorspelt. Een nieuw plan ontstaat; We gaan naar Calpe/Denia aan de middellandse zeekust. De trainingslocatie van veel wielrenners weet Jan. Daar kunnen wij ook wel een dagje in de zon fietsen en echt veel omrijden is het eigenlijk ook niet. Daarbij de benzine in Spanje is nog steeds goedkoop. (1,60)

De wegen naar en door Baskenland zijn leuk. Zowel de stijgingspercentages zijn groot maar het is ook draaien en keren en passen rijden. Het is lastig om de maximumsnelheid vast te kunnen houden. Het is hier wel heerlijk rustig autorijden (net als vroeger). Het weer knapt lekker op. Zonnetje in de auto. Muziekje aan en we crossen door het Ebrodal richting Valencia. Als Jan de verkeersborden Teruel ziet staan gaat er een lichtje branden. Vanuit Valencia loopt toch een Via Verde naar Teruel. Na een beetje zoeken op google is die beroemde fietsroute gevonden. We gaan een stukje van de 200 km lange fietsroute op een oude spoorlijn doen. We boeken een appartement in het achterland net boven Valencia. Als we uitstappen valt het een beetje tegen. Het is maar 15 graden. Voor morgen iets warmer en zon. Bij een kleine supermarkt in het naastliggende dorp boodschappen gedaan en daarna languit op de bank de vreselijke nieuwsberichten van het journaal bekeken op de iPad.

De volgende morgen staalblauwe luchten en heerlijk weer. Vergeefs zitten we te wachten op ons ontbijt. Helaas dat zat niet in het arrangement. Ontbijt en lunch ingeslagen bij de super en al snel reden we op de via verde Ojos Negros tussen de mandarijnen en sinaasappel boomgaarden. Geweldig. Daartussen veldjes met prachtig bloeiende amandelbomen. Het is vermoeiend fietsen op gravel, slecht asfalt en klei wegen. We weten en zien op de gps dat we hoogtemeters maken maar we dalen ook steeds weer veel. Terug zal dan net zo zwaar zijn. We korten de route in. En dan blijkt dat we toch wel heel makkelijk terugfietsen naar ons appartement. We worden door het vals plat in de luren gelegd. Als we met een biertje in de zon naast het zwembad zitten zien we druppels vallen. Het is niet erg, we hebben een fantastische fietsdag achter de rug.

1. Annie Halve:
    Leuk weer.
  2. Emilia:
    Geniet
  3. Francis:
    4 maart 2022
    Lekker dat het fietsen goed gaat met een heerlijk zonnetje! Geniet ervan!
  4. Cecilia:
    4 maart 2022
    Wat leuk dat jullie in Calpe/Denise zijn. Mijn ouders hadden in de jaren 70 t/m 83 een huis en 2 appartementen in Calpe. Ik ken deze omgeving heel goed. Veel fietsplezier.
  5. Saskia:
    Ziet er weer heerlijk uit 😊 nog veel plezier! 😎😅
  6. Alice en Wim.:
    Dat is genieten (biertje)😉
  7. Hanny van Mulekom:
    4 maart 2022
    Weer goed bezig!!!! Heel veel succes met jullie tocht, in ieder geval al een fijn begin! Heerlijk om weer mee te genieten🤗