De weergoden blijven ons pesten

30 maart 2022 - Palencia, Spanje

De volgende morgen is het zowel binnen als buiten flink koud. We zitten op 600 meter hoogte en dat kan je merken. De weergoden zijn ons nog steeds niet goed gezind. Als we na een ontbijtje in een barretje het dorp uitfietsen gaat het spetteren. Terwijl de grijze bewolking toch echt hoog tegen de bergen aanhangt. We moeten naar een col klimmen op 1200 meter. Halverwege de klim zijn we al nat door de spetters, maar gaat het zo hard regenen dat we meer voor de kou ons regenpak aantrekken. Klimmen met een regenpak aan; Vreselijk! Van binnen en van buiten nat. Gelukkig houdt de regen snel op. Het is zelfs met het mindere weer een mooie klim. Als we boven zijn fietsen we zelfs naar de zon toe. In de verte zien we Ronda in het dal in de zon blakeren. Rustig dalen we af om van de uitzichten te genieten. Het is voorjaar, volop bloemetjes in de berm, groene akkers, blaadjes aan de bomen en fluitende vogels. We hebben Ronda al eens grondig bekeken en gezien de zwaarte van de etappe fietsen we direct door. In het volgende dorp willen we opwarmen en iets eten. In het dorp zijn alleen maar kroegen met armoedige klanten die al een paar drankjes op hebben. Uiteindelijk strijken we neer in een onooglijk barretje in een steegje. We trekken onze regenpakken uit en hopen dat onze natte kleding (drie lagen) straks al fietsend in de zon opdroogt. We kopen een bocadillo bij de naastgelegen bakker en vertrekken. Eerst heftig klimmend en dalend naar Sentinel. Een dorpje waarvan het centrum is gelegen in een kloof. De woningen zijn in de wanden van de kloof gebouwd. Heel bijzonder. De eerste bussen Aziaten zijn ook al aangekomen. Om uit die kloof te komen zijn we het stijlste weggetje van deze reis omhoog gefietst. Een eigenlijk te lang stuk 15 - 20%. Maar het lukt. Onze kracht en conditie heeft toch wel een boost gekregen. Daarna klimmen naar Olvera waar de auto staat. De weg is door verzakkingen door het slechte weer afgesloten. We fietsen om het hek heen en rijden op ons gemak op een hele rustige weg omhoog. Er komt alleen een pikzwarte wolk om de hoek en we ontvangen een paar spetters. Gelukkig blijft het bij een paar spetters.

In de bar van het hotel worden we door de bazin enthousiast ontvangen. We drinken een bier en een borrel als afsluiting van onze fietstocht. En dan? De koffers met schone kleren uit de auto en fietstassen met vuile kleren in de auto. Na de douche, de autoruiten schoongemaakt en de auto afgetankt voor de volgende dag. De auto heeft gelukkig onder een afdak gestaan en dat maakt dat hij wel vuil is van het Saharazand, maar niet zo erg als we bij andere auto’s hebben gezien.

Vanmorgen de auto geladen en daarna ontbeten in het hotel. Komen we buiten is er een enorme mist. Geen 50m zicht. De eerste 50 km op de kronkelige weg richting Jerez de la Frontera is het best wel eng. Na Sevilla is er een prachtige nieuwe snelweg door de extramadura naar Salamanca. (Ruta de la Plata) Er is bijna niemand op de weg. We rijden langs Badejoz en Merida waar we 5 jaar geleden vanuit Lissabon doorheen hebben gefietst. En via een adembenemende pas tussen besneeuwde bergen gaan we via Salamanca naar Valladolid. Een stukje verder in Palencia hebben we een goed hotel uitgezocht met een ondergrondse parkeergarage, met van die kleine parkeerplekjes waar moderne auto’s maar nauwelijks inpassen en al helemaal niet met 2 fietsen achterop. Uiteindelijk met veel heen en weer steken toch geregeld.

1. Rob Verhaar:
    30 maart 2022
    Mooie foto’s! Gefeliciteerd met het volbrengen van deze fietstocht. Rij rustig naar huis…. Hier valt zaterdagochtend sneeuw…. En het is kkkkkoud,
  2. Veronica en Jan Deumers:
    Dank voor je reacties. We zien elkaar op Rens d’r Verjaardag
  3. Saskia:
    30 maart 2022
    Geweldig jullie hebben het gered! 👌Een goede reis naar huis rij voorzichtig het is vast weer even wennen in een auto 😉😘😘
  4. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    We komen snel langs om bij te praten
  5. Annie Halve:
    31 maart 2022
    Bedankt voor jullie prachtige reisverhaal, we hebben hier steeds mooi weer gehad en nu wordt er sneeuw verwacht, dus de weergoden blijven jullie achtervolgen. Wel thuis.
  6. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Bedankt voor de support tijdens onze reis
  7. Nienke:
    31 maart 2022
    Wat jammer dat jullie laatste fietsdag zo verregend is, maar het was weer een mooie reis. Veilige thuisreis. Spoileralert: de afgelopen weken hadden we hier mooi voorjaarsweer, maar de komende dagen is het hier koud, nat en akelig. Ze zeggen zelfs dat het gaat sneeuwen.
  8. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Het was vanaf Tours +2 graden en dat bleef het totdat we thuis waren. In Parijs zagen we de eerste sneeuw. Maar we hebben zelf alleen natte sneeuwbuien gehad. Deze reis was zeker achteraf een training voor de volgende reis. Maar dat zul je over een paar weken op de blog wel lezen. Doe ze de groeten op kantoor.
  9. Tanja:
    31 maart 2022
    Dit was geen makkelijke tocht hè! Maar wel heel mooi. Ik heb genoten van jullie verhalen en de foto's. En voor mij af en toe een feest van herkenning, veel plaatsen heb ik ook aangedaan bij mijn tocht in 2011. Goede thuisreis gewenst!
  10. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Dank je voor alle reacties. Heb je zelf nog fietsplannen?
  11. Alice en Wim.:
    31 maart 2022
    Zit het er al weer op🙂 bedankt dat we konden meegenieten van jullie avonturen en mooie verhalen.
    Voor het weer hoeven jullie niet terug te komen, word hier heel slecht, sneeuw, regen en koud.
    Behouden reis terug Gr. Alice en Wim.
  12. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Hoi, Bedankt voor jullie opbeurende reacties gedurende onze reis
  13. Rob Roelvink:
    Hi klasbak(ken),

Jullie mogen trots zijn op deze prestatie. Geen haar op mijn hoofd die dit zou aandurven. Ik kan hier alleen maar een heel diepe buiging voor maken.
    Goede reis terug.
    Groet,

Rob Roelvink
  14. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Dankjewel Rob, leuk dat je reageert op de blog. We gaan waarschijnlijk over een maand opnieuw effe fietsen. Dat zal je wel merken op deze blog. Maar daarna moet je me maar weer eens wegwijs maken in de golfsport. Want als pensionado zou ik daar toch voldoende tijd voor moeten kunnen maken??
  15. Jan Deumers:
    1 april 2022
    Wat een hoop slecht weer hebben jullie gehad. Wel fijn dat het er op zit, en dat we mochten mer genieten van jullie l’ignore. Goede thuisreis en doe voorzichtig. Gr. Jettie en Jan
  16. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    We zijn weer thuis. Het weer zat inderdaad niet mee. Maar we hebben wel weer mooie ervaringen opgedaan en avonturen beleefd. En daar zijn we naar op zoek
  17. Hanny van Mulekom:
    1 april 2022
    Lieve Veronica en Jan, Jullie hebben een hele mooie prestatie geleverd met deze speciale fietstocht!! Ondanks het minder goede weer toch weer fantastisch getrapt! Chapeau! Het was weer fijn om de blog te volgen en de foto’s te bekijken. Nu weer op naar het volgende avontuur. Succes alvast!😘😘
  18. Veronica en Jan Deumers:
    2 april 2022
    Dankjewel. We zijn weer in goede orde thuis aangekomen. Net jullie eerste blog in de mail ontvangen. We gaan jullie Italie fietstocht volgen. Heel veel plezier in dit prachtige land. We gaan elkaar zien, nadat jullie terug zijn uit Noorwegen? Veel liefs Veronica en Jan
  19. Marijker en Jan:
    2 april 2022
    Hi Veronica en Jan, We hebben de hele tocht gevolgd en de mooie verhalen gelezen en foto's bekeken. We zijn blij dat alles zonder noemenswaardige kleerscheuren is volbracht en jullie weer veilig thuis zijn. We gaan jullie zien.
  20. Veronica en Jan Deumers:
    Dit weekeinde??