Jarig!

28 februari 2022 - Blois, Frankrijk

Niet normaal; vorig jaar op Veronica d’r verjaardag zaten we in een behaaglijk zonnetje buiten in onze eigen tuin met een Corona diner. En nu fietsen we langs een zonovergoten Loire. Het was beloofd; de klimaatverandering pakt bij ons in de buurt zo slecht nog niet uit. Maar na het zien van die film met die komeet die op de aarde afkomt, hebben we denk ik wel meer rabiate Greta’s nodig om ons gedrag op wereldschaal te veranderen.

Maar we hebben er ineens een urgenter probleem bij. We hebben, misschien wel tegen beter weten in, de oorlogsretoriek van Poetin niet op waarde geschat. En nu zitten we op de blaren. Zullen we wel op vakantie gaan? Thuisblijven helpt eigenlijk niet veel; we zijn dus toch, met somber gemoed, vertrokken.

En wel op zondag om de files rond Parijs te mijden. Zonnetje, heerlijk weer voor een autorit. Het is voor ons bijzonder om met de auto op vakantie te gaan. In de laatste 10 jaar voor de tweede maal. We kunnen er dus nog van genieten. Het westelijke deel van de rondweg rond Parijs is klaar. Het is een hele lange tunnel, alleen voor auto’s en is wel bijzonder. En een tunnel van maar twee meter hoog is ook echt laag. Wat die tunnel kost weten we niet we hebben zo’n tol badge en die piept. De rekening wordt over een maand afgeschreven. De benzine niet; langs de snelweg in NL 2 euro 25. In België getankt in een dorpje langs de snelweg voor 1 euro 80.

De B&B ligt midden in de stad Blois, dicht bij het kasteel en we worden heel vriendelijk ontvangen en hebben een mooie kamer. In Blois bij de brug over de Loire hebben we ons getrakteerd op een weelderige streekwijn (Chinon) en een Belgische La Chouffe. In de Bar kun je ook eten. Dat is handig. We bestellen een barquette met vlees, patat en sla geserveerd in een kartonnen bakje. Het kost niet veel en het stilt onze honger. De B&B eigenaresse valt van haar stoel; gegeten van karton? Dat kan niet in Frankrijk.

De volgende ochtend werden we getrakteerd op een feest ontbijt. Chocolade cake, wentelteefjes, kwark met fruit. Het kon niet op. Een echt verjaardagsontbijt. Fietsen in elkaar gezet. Zonnebrand factor 50 in ons gezicht, want het is maar een graad of drie maar wel met een staalblauwe lucht. Langs de Loire naar het Kasteel van Chaumont gefietst. De bewegwijzering is prima en we rijden op fietspaden de eerste 25 km. Op een bankje de meegegeven chocoladecake opgegeten. En dan richting het Kasteel van Chambord. Jan had het plan om onderweg nog even langs het Kasteel van Cheverny te fietsen. Maar dat bleek te ambitieus voor een eerste dag. Het Kasteel van Chambord wordt gerestaureerd. Veel torens ingepakt, helaas. Het lijkt van een afstandje nu veel op een chemische fabriek in het bos. Wel een heel groot bos. De Hoge Veluwe valt in het niet. Dat fietsen op rustige weggetjes, beetje klimmen lekker zonnetje. Het is een feest op Veronica’s  verjaardag. Op een plein in Blois drinken we een biertje in de zon. Als we bijna onder de douche staan wordt er geklopt en wordt Veronica getrakteerd op een fles bubbels. Op advies van de B&B eigenaresse naar een beter restaurant voor een verjaardags etentje. Heerlijke fois gras en een stukje lamsvlees gegeten. Maar met bier, bubbels en wijn gaan we zingend naar huis. Een waardig besluit van 28 februari. En dan is Veronica op 1 maart natuurlijk ook nog een beetje jarig.

1. Emilia:
    28 februari 2022
    Gefeliciteerd, en geniet van je vakantie.
  2. Francis:
    1 maart 2022
    De reis is goed begonnen! Veronica gefeliciteerd! Geniet er van samen!
  3. Peter Deumers:
    Gefeliciteerd 🥳 en veel fietsplezier langs de Loire
  4. Marja:
    1 maart 2022
    Nog van harte gefeliciteerd Veronica !!! Geniet maar van jullie reis (die narigheid maar even wegzetten).
  5. Saskia Gravendijk:
    1 maart 2022
    Een goed begin is het halve werk 🍻🥂🥳👋
  6. Petra Nuissl:
    Happy B’day!
  7. Michael Halve:
    1 maart 2022
    Gefeliciteerd Veronica! Dat klinkt als een leuk verjaardagsfeestje.
  8. Peter van Mulekom:
    1 maart 2022
    Hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag🎉👏🍷goeie reis verder en een fijne fietstrip in Andalusie🚲🔆🍷😘
  9. Tanja:
    2 maart 2022
    Wat een fijne eerste dagen van jullie fietsvakantie! En mooi langs de Loire met die bossen en kastelen. Midden jaren '80 heb ik daar ook eens gefietst, met mijn nicht en haar Amerikaanse man, die Blois uitsprak als Blllwwaaahhh 😄. Sindsdien heet het ook zo voor mij...... Maar leuk stadje!
    En Veronica, alsnog gefeliciteerd!