Zwitserse kwaliteit

27 augustus 2021 - Bern, Zwitserland

Biel of Bienne. Best wel een grote stad. Het is mooi weer. We gaan naar de camping aan de Bielersee. 11 jaar geleden geweest. We zoeken de boerencamping “ Lindenhof” op het web. Staat dus op geen enkele website. Maar op google maps kun je tentjes zien op de locatie.

Maar eerst nieuwe schoenen voor Jan. In het hotel hebben we bij de fitness advies gevraagd waar we dit het beste kunnen doen. Voor de opening om 9 uur staan we voor de deur van de winkel, er is 1 paar geschikte schoenen. Beetje duur zoals alles in Zwitserland. En Jan ruilt zijn scheve schoenen in voor een paar nieuwe. Daarna lekker koffie drinken in de zon. Het is nog steeds gek koud voor de tijd van het jaar. Maar in de zon “ heerlijk”. En dan naar de camping via een supermarkt voor lunch en avondeten. Na een beetje zoeken een grote Migros zo dicht mogelijk bij de camping gevonden. Vol beladen komt Jan uit de super, alleen geen bier en wijn, Migros verkoopt die niet meer. Een ouder stel in Zweitser Duits kan ons duidelijk maken dat we bij de benzinepomp van een “ land winkel” wel een biertje kunnen kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij de camping aangekomen blijkt dat de camping receptie middagpauze heeft tot half twee. Wij lunchen op het grasveld voor de camping en daarna krijgen we een prachtige plek in de boomgaard naast een picknicktafel. Heerlijk middagje luieren in de zon. Een paar pruimen geplukt. Vanaf een afstandje het meer bekeken. Half vijf een biertje met een paar nootjes. En terwijl Veronica haar wekelijkse digitale bijeenkomst heeft met vriendinnen ziet Jan dat er wel een heel donkere lucht aan komt zetten. Dus begint Jan maar gauw met het avondeten, zodat Veronica direct kan aanvallen als de meeting voorbij is. De regen valt gelukkig elders.  En daarna zonder zon en wel een beetje wind wordt het toch wel guur. Het is gelukkig vroeg donker en dan kun je naar bed. Jan luistert nog een podcast en Veronica valt heel vroeg in slaap.

De volgende morgen vertrekken we vroeg. Onder het toeziend oog van een paar bike-packers (die hebben alleen een schone onderbroek en een tentje bij zich) vertrekken we naar Bern. Natuurlijk over een colletje, onder een steeds blauwer wordende hemel, de temperatuur is nog steeds laag 14 graden.  Op de col uitzicht over de Bielersee, maar ook het meer van Neuchatel. Weergaloos uitzicht; we gaan ervan genieten op een bankje. Maar het naastliggende weiland is net gegierd en het bankje is niet helemaal aan de dans ontsprongen. Gelukkig hadden we dat op tijd in de gaten. We dalen km ’s  lang af en vinden geen lunchplek. Uiteindelijk in een dorp naar de kerk gereden; daar is naast de begraafplaats altijd een bank en water. En ook nu lekker uit de wind en in de zon. Die Zwitsers maken echt lekker knapperig brood. We boeken een hotel in Bern. Morgen schijnt het slecht weer te worden. En na onszelf en de kleding te hebben gewassen wandelen we van terras naar terras door de altstadt. Na het avondeten komen we tot de conclusie; Zwitserland is een heel prettig land. Je krijgt veel kwaliteit maar je betaald er ook wel heel veel geld voor.

1. Saskia Gravendijk:
    27 augustus 2021
    Ziet er heerlijk uit die camping in de boomgaard en het uitzicht 👌
  2. Margret nieborg:
    28 augustus 2021
    Ik geniet heerlijk mee. Ik kijk uit naar mijn eigen fietskilometers, maar ik fiets nu bijna niet. Geen dagelijks toch naar werk maar dit jaar ook geen fietsvakantie...
  3. Cecilia:
    28 augustus 2021
    Wauw, wat is Zwitserland een een prachtig land. Goeie reis verder.
  4. Michael Halve:
    28 augustus 2021
    Ik reageer niet veel op jullie verhalen, maar lees ze wel trouw met veel plezier.
  5. Tanja:
    28 augustus 2021
    Wat een mooie tocht maken jullie! En zo afwisselend op de grens van Frankrijk en Duitsland en nu dus al in Zwitserland. Ik liep wat achter met jullie verhalen lezen, maar ben nu weer bij. Er zijn ook herkenningspunten, zoals Verdun en Colmar, waar ik in 2011 ook doorheen gefietst ben. En ook jullie perikelen met vinden van winkel, lunchplekken en vooral slaapplaatsen komen me bekend voor. Maar uiteindelijk lukt alles toch altijd weer!
    Veel fietsplezier verder en ik blijf jullie volgen!