Weekendje Bologna

18 juni 2022 - Bologna, Italië

Lekker geslapen in het hotel en als we om zes uur een beetje slaperig het raam uitkijken wordt er op het plein al een hardloopwedstrijd gestart. Na een voor Italiaanse begrippen hartig zoet ontbijtje hangen we de tassen op de fietsen. Veronica wordt aangesproken door een zeer geïnteresseerde Italiaanse vrouw. Zo weinig kleren bij je was voor haar onvoorstelbaar. In een grote stad moet je toch een mooie jurk en een paar hakken bij je hebben.

Het wordt opnieuw een warm dagje. Maar we raken er een beetje mee vertrouwd. Vroeg op pad, doorfietsen, hoofddoekjes nat houden en heel veel drinken. Maar dat water wordt ook warmer dan lauw onderweg. En als je zoveel drinkt heb je een klotsbuik en daardoor geen eetlust meer. Maar alles went; vooral dat biertje en daarna dat dutje bij aankomst. De route tussen Ferrara en Bologna is niet spectaculair. Akkerland en nog meer akkerland. Landweggetjes en verspreid liggende huizen. Soms een klein verlaten dorpje met een barretje waar altijd oude mannen wijn drinken. De fietstocht verloopt heerlijk relaxed zolang als we fietsen. Als we stoppen heb je geen koeling meer en loopt het zweet van je af. Bologna is een supermooie grote stad. We blijven een dagje langer om dit weekeinde te flaneren onder de arcades. We hebben een kamer geboekt in een beetje verlopen luxe hotel in de binnenstad. Op het terras voor het hotel drinkt Jan een liter bier en hij ligt dan ook snel op bed te snurken. Om half acht gaan we op zoek naar avondeten. Nou dat lukt hier prima. Oneindig veel restaurants. Maar het blijft warm. In ons hotel is een terras op hoogte en daar staat een heerlijk windje. We bestellen voor de vorm nog een glaasje prosecco. Meestal geserveerd in een klein glaasje. Nu een tot de rand toe gevuld super groot glas. Dat was nou ook niet de bedoeling.

Na lekker te hebben uitgeslapen gaan we de volgende morgen de stad bekijken. Scoren een cappuccino met een brioche con crema op een terras. Wandelen door de stad onder de arcades. Na een mooie kathedraal willen we het beroemde wetenschapsmuseum in. Ticketoffice is op zaterdag dicht. Alleen electronisch reserveren via slechte 4G verbinding. Jan probeert het vier keer met drie creditcards en dan geven we het gefrustreerd op. Eenmaal buiten zien we dat we blijkbaar toch twee keer hebben betaald. En twee uur later komt er 1 keer een ticket voor een reeds verlopen tijdslot. Tja, dit is Italië. Op dat moment zijn we al lang halverwege een lekkere lunch op een overdekt terras met een windje. Met deze hitte moet je je vooral niet opwinden over Italiaanse toestanden. Dat is wel moeilijk. Om half drie bekijken we een prachtige basiliek met museum. Het gebouw staat er al sinds de Romeinen. Eeuwenoude kunstwerken, stucco’s en relieken. Voor de kerk staat een poppodium opgesteld op het plein. En de muzikanten komen 1 voor 1 testen. We krijgen een gratis concert als we met een biertje op het plein zitten. Lekkere stoelen, windje, muziek en vertier. De drankjes zijn dan weer wel erg duur. Daarna boodschappen gedaan om morgen heel vroeg te kunnen vertrekken. Want morgen is het heel vroeg dag en gaat het omhoog de Apennijnen in.

1. Saskia Gravendijk:
    18 juni 2022
    Haha herkenbaar toegangskaartjes kopen via internet. Wij hebben het zelfde gehad voor een heel klein kerkje we mochten er uiteindelijk gratis in. Nog veel plezier en sterkte in de Apenijnen
  2. Peter van Mulekom:
    18 juni 2022
    Wat leuk en herkenbaar!! Ik zou morgen maar vroeg vertrekken want de lange klim naar Loiano is best wel zwaar en zeker bij die hitte. Veel succes👍👍🚲liefs Hanny en Peter