Voorjaar bij de Mont Ventoux

12 mei 2019 - Sault, Frankrijk

Gisteren zo’n mooie dag. Alles goed, mooie groene fietspaden, lekkere temperatuur, geen wind van belang, koffie en boulangeries op de goede plekken. Zo’n dag kan niet stuk. In La Voulte sur Rhone op het terras van de bakker in de zon koffie met verse croissants en pain au chocolat. Met kip en salade belegde baguettes voor de lunch meegenomen. Alles goed voor elkaar. Gaan we op een picknick plek lekker baguettes in de zon opeten staan er ook allemaal rare busjes met heen en weer lopende mannen. We hebben geen bewijs maar we denken toch echt dat het een homo ontmoetingsplek was. De plek lag er ook wonderschoon bij. Die busjes met bouwvakkers kunnen natuurlijk ook voor de natuur naar de Rhône zijn gereden. Doorgereden naar Bourg St Andeol. Ruzie gemaakt over een plekje in de zon. Uiteindelijk gewoon de tent opgezet op een plek die wij mooi vonden. Jan op de fiets naar de Intermarche, want er moest nu toch echt voor de tent gekookt worden. Jan vroeg aan de overbuurman waar de supermarche zich bevond in het dorp. De twee oudjes die in een tot camper omgebouwde Opel Berlingo sliepen, bleken allebei ruim in de tachtig. Op hun zestigste fanatiek gaan fietsen en sinds een paar jaar tot opluchting van de kinderen met de verbouwde bestelbus op pad. Maar een elektrische fiets was onbespreekbaar. Ze fietsten gewoon door de Ardèche. Beiden waren fit en jong. Ook in Nederland fietsen ze op zondagmiddag 75 km met het motto alles wat je opgeeft, raak je kwijt.

Jan fietste naar de Intermarche en nam ons favoriete eendjes menu mee; eendeborst met een tomaten/avocado salade en een klein stukje fois gras de canard vooraf. Ook de natte was van de dag ervoor gedroogd en de nieuwe was mbv de droger schoon en droog in de tas gekregen.

Vannacht tegen alle verwachtingen in onweer gehoord en een spatje meegekregen. Vanochtend lekker weer. Beetje laat gestart doordat het zo warm in de binnentent was. En toen lekker gefietst, over een wiebelende hangbrug over de Rhône langs Pont St. Esprit en door Orange. Over een stukje oude spoorweg omhoog naar Bedoin. Bijzonder vandaag; zware onweersbuien in de lucht. Krijgen we die over ons heen of niet? In de tussentijd rijden wij steeds in de zon. Het wordt tot twee maal toe zo erg dat wij uit de wind onder een boom staan de zonnen en dat het toch hard regent. Van die horizontaal vallende regen. Bedoin is een van de startpunten naar de top van de Ventoux. Zou het kunnen? Maar de storm trekt steeds harder aan. Morgen “mistral fort”, hele erge harde wind. Dus als we al plannen zouden hebben, naar boven gaan is geen optie. De campingbaas had ons een mooi plekje uit de wind aangewezen. Toch maar een paar stenen op die kleine lichtgewicht haringen gelegd. De tent stond en was ingericht en Jan wilde een foto maken. Cameraatje niet te vinden. Maar al snel bleek de iPhone van Jan ook weg. Zoeken in onze spullen, maar daar ben je zo mee klaar. Met Veronica d’r iPhone die van Jan gebeld. Niks te horen en niemand die opnam. Uiteindelijk via de iPhone van Veronica, met de app zoek mijn iPhone de locatie gezocht van Jan zijn telefoon. Bleek vlak bij op een andere picknick tafel te liggen. Jan wist niet eens meer dat hij daar had gezeten. Een pak van ons hart. Die echte mistral startte al tijdens het avondeten. ‘S-nachts bulderde de mistral over de camping. In Bedoin ‘s-morgens naar de super voor proviand en bij de bakker een taartje met een grote koffie. En toen op weg voor onze eerste grote bergetappe in de mistral. Door de gorge de la nesque naar Sault. Dat is een hele lange mooie klim door een prachtige kloof. En de kloof staat haaks op de wind. Dus zou je er niet zoveel last hebben van de mistral. Alleen toen we uit de kloof kwamen moesten we pal tegen de mistral in fietsen. Ik weet niet hoeveel Beaufort 110 km per uur is, maar wij hebben in Nederland nog nooit moeten afstappen om tegen de wind in te fietsen. Nu dus wel. Een paar Fransen uit Brest die naar hun vakantiehuis in de Provence op weg waren (1300 km) kwamen we onderweg tegen. In Sault aangekomen zaten de heren op een terras met een glas sirop de menthe en amandel-honing gebak. Wij moesten aan tafel wat drinken en Veronica moest het gebak opeten. Gemoedelijk in het zonnetje zitten praten in slecht Frans-Engels-Duits. Daarna de goedkoopste kamer in een goed vier sterren hotel uitgezocht. Dat bleek zoals normaal bij ons op een bult buiten het dorp te liggen. Daar aangekomen bleek dat die goedkope kamer in een soort B&B nog een km hoger op de berg te liggen. Dus toch maar een duurdere kamer en ook nog vol pension. Zitten nu wel op ons eigen terras uit de wind in de zon met fabuleus uitzicht op de Ventoux. Kost wat maar dan heb je ook wat.

1. Saskia Gravendijk:
    12 mei 2019
    Beslist niet saai die reis van jullie, je maakt nog eens wat mee 😉 Hier een stuk rustiger. Nog veel plezier 😎
  2. Michael Halve:
    12 mei 2019
    Mooi verhaal weer.
  3. Annie Halve:
    13 mei 2019
    Weer leuk verteld.
  4. Gerard:
    13 mei 2019
    Fantastisch appje die Find my Iphone. Scheelt weer wat euros die dan in een hotel kunnen worden uitgegeven!!
  5. Arnoud:
    14 mei 2019
    Na al die kou toch weer lekker fiets weer. Geniet ze en veel plezier. Hopelijk wordt het nu beter qua temperatuur.
  6. Tanja:
    15 mei 2019
    Ik was even achter met lezen, maar ben nu weer bij. Wat zijn jullie al ver!! En ontzettend leuk al jullie belevenissen te lezen met hoogte- en dieptepunten. Want de weergoden zijn jullie niet altijd goed gezind, hè?! Leuk geschreven ook, ik zie het zo voor me. En voor mij ook af en toe herkenningspunten😁. Zo heb ik eens een fietsvaarvakantie gedaan over en langs het canal lateral de la Loire. En ik zag op jullie foto's die pont canal bij Briare (gebouwd door Eiffel), waar je dan met de boot hoog dwars over de Loire kunt varen. Maar jullie zitten nu al ver in het zuiden, hopen dat het nu ook warmer en droger blijft. Fiets ze verder en blijf schrijven! Hartelijke groet.
  7. Frank:
    15 mei 2019
    Hallo Veronica en Jan,

Vanochtend hebben we met elkaar jullie reisblog bekeken, leuk hoor. En stoere beklimmingen daar !
    Veel plezier nog, wij ploeteren nog even verder,

Namens alle collega's, Frank !