Vele wegen naar Rome

9 oktober 2021 - Prima Porta, Italië

Voor de vierde keer, steeds op een andere route naar Rome gefietst, eenmaal niet aangekomen. Dit keer dus wel. Tot aan de Apenijnen valt het allemaal wel mee. Maar daarna. Toscane, Umbrië en Lazio het is op en af. Het asfalt wordt richting Rome heel veel slechter en het verkeer steeds drukker. Daarbij men houdt in de buurt van Rome wat minder rekening met je.  Maar we zijn er. Met het OV nog wel een km of 10 buiten het centrum, maar dat is makkelijk voor onze transporteur die de fietsen maandag mee naar NL zal nemen.

Gisteren in Viterbo kijken we bij het ontwaken uit het raam en de lucht is helemaal blauw. Als we het raam opendoen lijkt het wel winter. Zo koud, graadje of 10 en harde wind. Voor het ontbijt hadden we gisteren aangekruist wat we wilde eten als ontbijt. Toen hadden we zeker honger want er wordt zoveel eten aangerukt en wij vonden dat we het dan ook wel op moesten eten. Tonnetje rond stappen we het hotelletje uit. Het is inmiddels zwaar bewolkt geworden en het miezert; dat valt tegen. We fietsen toch weg, licht omhoog naar Bagnio. Aldaar stappen we af bij een bar om warm te worden. Komt er een man op een Santos fiets zonder bagage aanrijden. Moet een Nederlander zijn. Hij ziet ons en schuift aan bij ons tafeltje. Baas boven baas. Hij vraagt hoe lang we al onderweg zijn. En verteld ons dat hij al 100 dagen vanuit Nl onderweg is en nu op weg is naar de Alpen en dan ivm de verwachte koude de trein zal moeten nemen. Deze man is een echte Wereldfietser: 75000 km in de afgelopen 5 jaar. Bv 7000 km in India en ook van Zuid Afrika naar Cairo gefietst. Is door Covid een europafietser geworden maar gaat zsm weer naar verre bestemmingen. Thuis zitten is niets voor hem. Een beetje beduusd van zijn verhaal stappen we op. Gelukkig wordt het snel droog en gaat de zon schijnen.  Het landschap is mooi, de wegen slecht, we gaan bultje op en bultje af en we zien voortdurend hazelnoot-, wijn- en olijfboomgaarden. Het is een rijk vruchtbaar land. Wat wel opvalt dat er steeds meer afval in de berm ligt. We boeken een B&B in Caprarola. Gek dorp, het bestaat uit een straat met aan twee zijden een ravijn. En die straat gaat met meer dan 10% omhoog naar een Palazzo dat in de renaissance tijd door een paus is gebouwd. De B&B wordt gerund door een restauranteigenaar. We drinken een chouffe in het restaurant en gaan daarna snel douchen. We gaan het Palazzo Farneze bekijken.  Ze zijn druk aan het restaureren, door Covid is het Palazzo lang dicht geweest. We zijn de enige bezoekers. En dat is niet terecht. De muren en vooral de plafonds van het paleis zijn volledig beschilderd. En wat een fantastisch uitzicht over de Tiber vallei. Tientallen km’s ver kun je kijken. Het paleis is ook beroemd om zijn tuinen, maar die zijn ivm Covid gesloten voor publiek; Onbegrijpelijk.

Het is steenkoud in Caprarola, verwarming gaat aan en de volgende morgen met arm- en beenstukken en een jas aan vertrokken voor de laatste etappe naar Rome. De zon gaat schijnen en de kleding gaat uit. In Nepi, bij een Romeins aquaduct zonnen we met een espresso op een stoeltje. We denken dat we er al bijna zijn. Dat valt tegen, we moeten nog best veel kilometers en hoogtemeters overwinnen. En dat is een stukje psychologie; alhoewel het allemaal best mooi is, ben je er klaar mee. Ook fietsen we nog een stuk verkeerd, waardoor we een lange rechte weg weer helemaal terug moesten fietsen. Maar dat bracht ons wel een hoogtepuntje, dat we anders hadden gemist; een echt stukje oude romeinse weg. Heel bijzonder. We eindigen de dag met een ingewikkelde kluwen snelwegen waar we op de fiets onze weg in moeten vinden. De uitkomst is dat we de fietsen de trappen van een treinstation op en af moeten tillen. Zonder GPS en Google Maps kom je hier als buitenstaander niet aan de andere zijde van de Tiber. In het hotel een Aperol en een grote bier in de zon. We zijn er. Morgen komen de foto’s

1. Rob Verhaar:
    9 oktober 2021
    Luitjes, super dat jullie het volbracht hebben. Nog veel plezier in Rome en goede terugreis. We ontmoeten jullie weer graag als je terug bent.
  2. Veronica en Jan Deumers:
    11 oktober 2021
    We komen graag een keertje langs bij jullie
  3. John en Marie-Laure:
    10 oktober 2021
    Veilig aangekomen. Dat is belangrijk en zo te lezen ook genoten. Knap hoor ! We doen jullie niet na ! Ik ben al moe van het fietsen naar de stad ! Hihi!!!!! Fijne rustdagen in Rome en goede vlucht terug.
  4. Cecilia:
    10 oktober 2021
    Wat fantastisch dat jullie in Rome heelhuids zijn aangekomen, chapeau!! Ik bewonder jullie uithoudingsvermogen, nu even genieten en uitrusten in Rome. Fijne reis terug in een zachte stoel in het vliegtuig.
  5. Saskia Gravendijk:
    10 oktober 2021
    Geweldig jullie hebben het alweer gehaald! Geniet van Rome ☀️👌 wij drinken er een op jullie 🥂 proost!
  6. Veronica en Jan Deumers:
    Dankjewel, Proost
  7. Rentia Verhaar:
    10 oktober 2021
    Gefeliciteerd met deze fantastische prestatie. Nog veel plezier in Rome en een goeie terugreis. Tot snel in Nederland.
  8. Veronica en Jan Deumers:
    Dankjewel WE zien elkaar snel