Rust in Colmar

23 augustus 2021 - Colmar, Frankrijk

Op zondagochtend in Molsheim ontbeten samen met 14 motormuizen uit NL. Ze riepen elkaar voortdurend op om een mondkapje te dragen als ze naar de koffie of het buffet toeliepen. Ze waren duidelijk nog niet gewend aan de strenge Franse gedragsregels. Buiten het dorp naar een boulanger gefietst en daar zoete broodjes gekocht voor onderweg; Op zondag is het heel lang stil in Franse dorpen. De Elzas is door wijn en toerisme rijk geworden. Met als gevolg mooi opgeknapte en fleurige dorpjes. Het was een hele mooie rit. Lastiger was dat iedereen er van uitging dat het vanaf een uur of 12 langdurig zou gaan regenen en onweren. Vanaf die tijd was het voortdurend doorfietsen. Als we omkeken zagen we het in het vorige dorpje regenen. Maar er stond geen wind en we bleven de regenbuien voor. Vlak voor Colmar ging het toch een beetje druppelen. Maar we kwamen gelukkig droog aan in het hotel. ‘S-avonds de stad in. De zon ging schijnen en toen was het daar toch wel druk. We hadden niet geluncht. Het apperatief viel als een bom. Voor zevenen zaten we dus al op een mooi plekje op een mooi terras tegenover het “Koifhus” . De keuken ging om 7 uur open en het terras was direct geheel vol. Men stond in de rij voor een plekje op het terras. Heel veel naar een restaurant zoekende toeristen. En dat is vreemd. Colmar is zeer toeristisch en heeft heel veel restaurants. Zou het komen doordat de tafeltjes nu op voor ons normale afstanden zijn geplaatsten niet hutje mutje op elkaar?

De volgende ochtend een uurtje uitgeslapen; heel rustig ontbeten; beetje lopen rommelen op de kamer en dan het “petit Venise” en de Grande Rue bezocht. Colmar heeft een uitgebreide historische binnenstad met pleintjes en straatjes met vakwerkhuizen. Geluncht met een lekkere salade en natuurlijk een droge Riesling erbij. Na de koffie op zoek naar nieuwe lichte bergwandelschoenen voor Jan. In twee weken tijd heeft hij 1 van de twee schoenen scheef afgesleten. Alsof de kunstofzool op zijn hak minder sterk is. Bij een bergsportzaak is er 1 geschikt paar. Maar dat is iets te veel bergwandelschoen om mee te fietsen. Daarna naar de North Face winkel een stukje verderop. Maar die hebben uitverkoop en bijna geen schoenen meer. Hij zal het moeten uithouden tot Bern met zijn oude schoenen. We gaan morgen namelijk niet naar Bazel, maar fietsen er in Frankrijk omheen door de Jura.

Morgen de rest van de foto’s. Hotelwifi is heel slecht en bereik 4G provider is ook slecht