Rondje Piemonte/Langhe; Lekker eten en drinken

9 september 2021 - Alba, Italië

Onze vrije dag in Turijn begint natuurlijk met op ons gemak ontbijten en andere achterstallige klusjes. Daarna Turijn in en ons vergaapt aan de vele, vele oude gebouwen. Het onderhoud moet een gigantische kostenpost zijn, maar imposant is het wel. Grote pleinen omringd door gebouwen met enorme overkapte galerijen, waar heel veel barretjes en restaurants en winkels onder passen. Rond lunchtijd een terras gevonden, waar Civiche (rauwe vis gegaard in citroenmarinade) werd geserveerd. Dat moesten we natuurlijk proeven, heerlijk. De namiddag geluierd en gelezen. Turijn is een sfeervolle en prettige stad.

De volgende ochtend via groene parken de stad uitgereden. Het schoot echter niet op, want het was voortdurend draaien en keren van het ene onverharde hobbel pad naar het andere hobbel pad. Daar wordt je zo moe van. Pas na zo’n 20 km werd de omgeving landelijker en rustiger. We rijden veel door maisvelden. Maar ook veel fruitbomen en vooral kiwi’s. Als we eindelijk onze ritme een beetje gevonden hebben rijden we onder een snelweg door. Dat klopt niet met ons papieren kaartmateriaal. De oplossing van dit raadsel is snel gevonden. Jan heeft de verkeerde GPS route geladen. We rijden al meer dan tien km de verkeerde kant op.  Dat zou niet zo erg zijn als we niet al een hotel hadden geboekt en betaald. Met hulp van Google maps rijden we deels langs een veel te drukke weg, deels langs onverharde wegen een km of 15 naar de goede route. Onderweg bij een kerkje met picknicktafel de fietsen een kleine onderhoudsbeurt gegeven. We komen uiteindelijk in Rocca Cavour bij een albergo met een Michelin logo en dus een uitstekende keuken en een lekker buitenterras. Lekker gegeten; Jan kreeg onverwacht een bord gefrituurd fruit met zo’n dun laagje tempura beslag. Heerlijk samen opgesnoept.

De volgende ochtend is het zwaar bewolkt en dat is jammer want we rijden langs de Alpen rand en missen dus eigenlijk het hoogtepunt van deze fietsdag; Uitzicht op hoge bergen. We buigen af van de Alpen richting Po en Po-vlakte. Veel Kiwi en appelboomgaarden. De oogst kan beginnen. De Po stroomt hier nog wel in brede bedding maar staat wel droog en we steken de Po over zonder brug. We eindigen in een hele mooie B&B in een buitenwijk van Fossano. ‘S-avonds zoeken we ons rot naar een tentje waar we wat kunnen eten. We eten een hamburger en een Poke bowl en krijgen een wijnkaart waarop de goedkoopste fles wijn 35 euro kost. En de Barolo tussen de 50 en 80 euro. Gelukkig kon je ook wijn per glas kopen. Voor het eerst enkele km in het donker naar de B&B gefietst.

Vanochtend naar de rivier afgedaald en daarna het dal uitgeklommen. Bij Bene Valgienna komen we langs de opgravingen van een grote oude Romeinse stad. De opgravingen zijn niet zo imposant om te zien. De voorzieningen voor toeristen zijn dat wel. Alleen er is maar 1 bezoeker. Een Nederlandse stoere fietster natuurlijk. Even gezellig mee staan praten; we komen eigenlijk helemaal geen Nederlanders tegen. Zien ook geen auto’s met NL nummerborden. Is eigenlijk wel vreemd in zo’n mooi gebied. Het laatste stuk van de route van vandaag gaat via een klim van 350 hoogtemeters door de wijnvelden naar een mooi gelegen dorp en dan daal je 350 m af naar Alba. Culinaire hoofdstad van de “Langhe”. De zon is weer gaan schijnen, het is drukkend warm; we vermijden de klim en zoeken onze eigen route. We weten dat we dat niet moeten doen en toch; Deels langs hele drukke provinciale doorgaande wegen en deels door onverharde paden in beekbeddingen eindigen we via de fly over van het “Prins Clausplein” in Alba. Dat is uiteindelijk stressvol en dus vermoeiender dan 350 m klimmen.

1. John en Marie-Laure:
    9 september 2021
    Lekker bruin zeg !
  2. Rob Verhaar:
    9 september 2021
    Mooie streek. Wij hebben een keer vlak bij Cuneo gekampeerd.
  3. Francis:
    10 september 2021
    Mooi verslag weer. Jullie genieten zo te zien volop. Nooit geweten dat er kiwi’s in Italië groeien! 🥝
  4. Tanja:
    10 september 2021
    Wàt een tocht! Jullie maken ook wel van alles mee, van brand in hotel, hitte, verkeerd rijden tot ook mooie landschappen en heerlijke restaurantjes!
    Maar welke afstanden fietsen jullie dagelijks? Even teruggezocht op Google maps de 2 dagen Turijn - Rocca di Cavour - Alba, dat is al 135 autokilometers. En fietsroutes gaan altijd heel erg om, dus doen jullie in die hitte en bergen 100 km per dag of zo? Heel veel bewondering!
  5. Veronica en Jan Deumers:
    10 september 2021
    Nee geen 100km/dag. Meestal komen we thuis na een fietstochtje en dan komt het gemiddelde uit op 75 km/dag. Dit jaar zou het wel eens wat minder kunnen zijn. We zijn met pensioen!!
  6. Marja:
    10 september 2021
    Leuke verhalen !! Ook wel aardig om te lezen dat niet altijd alles goed gaat (hahaha).
    Ik reis mee met Google Maps !!!