Premium biefstuk

21 maart 2022 - Granada, Spanje

Van die trouwerij in ons hotel op zaterdagavond hebben we niet veel gemerkt. We hadden ons neergelegd bij een dreunende band tot een uurtje of 2. Maar niets van dat al. Toen we na het eten in het hotel aankwamen was er een drukke soort van receptie in de hal van het hotel. We zijn gaan slapen en hebben verder niets meer gehoord. Dat avondeten van ons in het dorp was nog wel een spektakel. Na een gedeelde salade wilde Veronica nog wel een biefstukje. En die stond bovenaan de kaart. Na de bestelling viel ons op dat het gerecht twee maal zo duur was als alle andere gerechten. Nu is 25 euro voor een mooie premium biefstuk in NL niet zo duur, maar in Spanje? Eerst kwam Jan zijn bescheiden gerecht van plakjes varkenshaas in sherrysaus en toen met een hele grote trotse lach kwam de serveerster met een steak zo groot als een bord. 1,5 pond vlees?

De volgende morgen is het fris, bewolkt en een harde koude wind. Die hebben we all de hele nacht horen bulderen. Thermootje en handschoenen aan. Vandaag 3 lange beklimmingen. De eerste is een eitje, daarna wat stijgen en dalen. Allemaal wel heel stijl. En dan na een km of dertig krijgt de weg een kruipspoor. Tussen de 7 en 10% stijging maar wel een kilometer of 5. We stijgen naar 1150 meter. Door de koude harde wind en de van het zweet natte kleding is het zeer onbehagelijk. In Guadahortuna, een dorp waar je nog niet dood gevonden wil worden, gaan we een bar in waar ze naar de zondagse stierevechterswedstrijd zitten te kijken. Wij bestellen koffie en Patatas Bravas om warm te worden. We stappen weer op en beklimmen de laatste pukkel. Die is beter te doen, zonnetje, en eindelijk de wind in de rug en i.p.v. tegen. En dan de beloning; heel langzaam afdalen van 1100 naar 750 en kilometers lang rijden we in de grootste versnelling. Onze papieren reisleider had een nieuw hotel in een gehucht langs de route aanbevolen. Stampes vol op zondagmiddag met etende en drinkende mensen. Heel gezellig. We worden prima aan een kamer geholpen. We moeten wel vroeg eten, voor half acht, want op zondagavond is het restaurant dicht. Dat vinden wij geen enkel probleem, gewoon lekker op tijd gegeten. Jan bestelde nog een whisky voor op de kamer en kreeg een cognacglas vol. Op de kamer merkte we dat het keihard was gaan regenen en dat bleef gedurende de hele nacht maar doorgaan.

Het was vanochtend droog, gelukkig, en we zagen op diverse plekken in het landschap dat de zon scheen. Wij reden de laatste min of meer vlakke 30 km naar Granada en de lucht betrok steeds meer naarmate we Granada naderde. Gelukkig bleef het bij een mini buitje bij een tankstation en een paar spetters onderweg. Vroeg ingecheckt bij een mooi hotel naast de catedral.

1. Alice en Wim.:
    21 maart 2022
    Dat was afzien 🙁
  2. Peter van Mulekom:
    22 maart 2022
    Jammer dat het weer voor zuid-spaanse begrippen wat tegenvalt. Maar jullie bikkelen gewoon door. Chapeau !!! Het blijft natuurlijk wel een prachtig gebied.
  3. Saskia:
    22 maart 2022