Wat een mooie kust(weg)

22 september 2021 - Calvi, Frankrijk

We zitten in een oud hotel op de bovenste verdieping en kijken over de huizen direct aan de haven gelegen uit over de baai van Calvi en de aan de andere zijde gelegen hoge bergen. Het uitzicht is met dit mooie weer prachtig en moeilijk in woorden te vangen. Gisteren vertrokken uit Porto met zulk mooi nazomerweer, je kunt niet beter wensen. In dit licht worden de rode rotsen, bekleed met groene maquis, die uit de azuurblauwe zee oprijzen nog roder. Het is zo stijl dat er een bergweg in de rotsen is uitgehakt om van Porto naar Calvi te rijden. De weg is door de aanleg van directere wegen stil, smal en slecht onderhouden. Maar toeristen vergapen zich aan de uitzichten en wij dus ook. We staan meer stil dan dat we fietsen en hebben rond de lunch een zeer aangenaam gesprek met twee jonge gravelbikers, die uit Galeria komen gefietst. Daarna breken ook wij de lange etappe op in tweeën en zoeken een hotelletje in Galeria. We zijn er al vroeg en lopen door een verlaten hotel op zoek naar de receptie. Even later komt de manager uit zijn bureau met een slaperig hoofd aangelopen. We krijgen een kamer met uitzicht op zee en eigen balkonnetje. We gaan eerst naar het kiezelstrand en willen zwemmen. Maar wij hebben geen zwemschoenen. Jan gaat erin zonder sandalen en doet zichzelf pijn aan de rotsen/stenen. Veronica springt erin met haar sandalen, gaat veel beter. De zee is gekalmeerd na de storm van gisteren maar de golven zijn nog steeds hoger dan wij gewend zijn in de Noordzee. Het zeewater is warmer dan alle zwembaden waarin we hebben gezwommen deze vakantie, een soort badwater. Het hotelletje heeft ook een mooi terras waar we ‘s avonds heerlijk hebben gegeten en de volle maan vanachter de berg hebben zien opkomen. Nog nooit zo gezien, prachtig gezicht.

De volgende morgen is het al vroeg lekker warm en heel druk op het terras van de bakker. Hele goede bakker die uitgebreide ontbijtjes maakt en dus veel klandizie heeft. Na deze lekkere start herhaalt de dag van gisteren zich. Het is opnieuw erg mooi, alleen het wegdek is in heel slechte conditie. Je rijdt van kuil naar kuil. We willen opnieuw vroeg inchecken in Calvi, maar in dit heel toeristische dorp lukt dat natuurlijk niet. We gaan dus maar uitgebreid lunchen op een van de vele grote terrassen langs de haven. We hebben de verkeerde gekozen. De bediening is waardeloos, einde seizoen? Veronica raakt geïrriteerd en vraagt aan de ober of we wel welkom zijn? Dat levert wel meer aandacht op van de bediening. De wespen maken het eten erg lastig. Ze zwermen om de mosseltjes van Jan heen. Bij elke hap goed oppassen. Na een lekker ijsje het hotel opgezocht en nu heerlijk koel op de kamer met uitzicht dit blog schrijven.

1. Tanja:
    22 september 2021
    O, wat een schitterende reis maken jullie! Zó leuk om jullie te volgen via deze blog!
  2. Hanny van Mulekom:
    23 september 2021
    Wat fijn dat jullie nu zo’n mooi weer hebben deze dagen en weer hele sjieke foto’s! Wij zijn inmiddels terug in Borgharen, en denken met een grote glimlach terug aan het prachtige Corsica, en de mooie momenten samen met jullie!! Wie weet zien we elkaar in Rome en anders zeker hier in Nederland nog. Nog een goede fietsreis verder!!! liefs Peter en Hanny