Naar Molsheim of via de Col de Donon

21 augustus 2021 - Molsheim, Frankrijk

Na een lekker ontbijtje de fietsen opgeladen en direct naast het hotel een boulanger artisanaal gevonden. Veronica kreeg 4 croissants voor de prijs van 2 en kocht ook nog twee pain au chocolat. Broodjes voor het tweede ontbijt. Metz uitfietsen was zelfs met een route op de GPS geen sinecure. Links, rechts, parkje in en parkje uit. Na een km of 15 eindelijk op de doorgaande weg. Maar die was relatief smal en had geen schouder naast de streep. En ging ook nog op en neer. Druk verkeer; Wij midden op onze rijstrook dan moet achteropkomend verkeer je ook echt passeren. Maar ze halen je dan in met 100km/uur. Veronica heeft daar behoorlijk schrik van. Het landschap van Lorraine is eigenlijk best mooi met het goede weer dat we nu hebben. Mais, grasland, koeien in de wei en net ingezaaide landerijen wisselen elkaar in een golvend landschap af. Het gaat maar omhoog en omlaag. Niet veel hoogtemeters maar wel stijl. En vaak kun je meerdere te nemen hellingen al vooruit zien liggen. Dat is ontmoedigend. Na een km of 50 stoppen we in een dorpje om te bellen met het enige hotel in Mittersheim. Het eerste echte dorp. We hebben er wel eens op het terras wat gedronken. Het bellen lukt niet en lukt opnieuw niet (verkeerd internationaal nummer?). We geven het op; als het hotel vol is dan gaan we maar kamperen op de slecht aangeschreven camping. We fietsen verder in een uitgestorven omgeving. De hele kleine dorpjes hebben geen enkele winkel of bar. We tappen water op de begraafplaats en doen zuinig aan met de paar broodjes. Na 90 km in Mittersheim aangekomen blijkt het hotel failliet. Op naar de camping. Vlak voor de camping een bordje Hotel Soleil. Toch maar even het zijpaadje in. En dan herkennen we het; 5 jaar geleden zijn we hier ook gestrand. Het is nog steeds hetzelfde; een heel klein kamertje dat met terughoudendheid wordt aangeboden. Kost niets maar je krijgt ook heel weinig (niets). Toch met een biertje in de tuin zijn we heel tevreden met ons onderkomen. De harde muziek van de camping aan het meer kunnen we nu al horen. Wij krijgen onderwijl eten. Gewoon wat de pot schaft, Geen keuze. En het smaakt. Tijdens het eten een leuk gesprek gehad met een student uit Delft die met zijn vader voor het eerst op fietsvakantie was.

Gelukkig geeft de douche de volgende morgen wel warm water en krijgen we een uitstekend ontbijtje geserveerd. Eerst langs vissers aan meertjes en kanaaltjes gefietst en dan op en neer naar Sarrebourg. De Vogezen zien we in de verte liggen. We kiezen voor de makkelijke optie om vanuit Sarrebourg de Vogezen via een dal door te steken en niet er pal overheen via een Col (de Donon). Het wordt vandaag 28 graden. Op die manier herhalen we een fietstocht van 5 jaar geleden. Die eindigde toen na 90 km in Molsheim. In Saverne met een ijs en een cola besluiten we opnieuw naar Molsheim door te fietsen en gaan niet naar de camping maar naar Hotel du Centre op het plein. Voor een bruiloft 35 jaar geleden hebben we ook op dit plein geslapen. Wel heel kort. We gingen pas naar bed toen de zon allang scheen en om 9 uur hield de burgemeester een versterkte speech op het plein.

De fietstocht door het dal van Sarrebourg naar Saverne is heerlijk eerst een beetje omhoog en grotendeels door bos op een dalend fietspad langs een kanaal naar beneden. In Saverne weer klimmen en dan nog meer klimmen en dan weer een dalend fietspad op een oud spoorwegdijkje. Langs dalletjes met weilanden met koeien, druiven, mais en leuke kleine dorpjes. Dalend is er goed om te gaan met de hitte. Stijgend is 28 graden best wel veel.