Loire in zicht

30 april 2019 - Orléans, Frankrijk

Zondag als echte  touristen door Parijs geracet. Eerst naar de Sacre Cour, Place du Tertre, Montpernasse door naar Pere Lachaise en toen naar Arc de Triomph, de Eiffeltoren en varen op de Seine. En als toetje nog een Vietnamese bijeenkomst op Trocadero bijgewoond. Vietnamezen waren erg enthousiast. Waar het over ging konden we niet achterhalen. De tour de Paris was een aardige dagbesteding. Het was koud, zwaar bewolkt, wind en af en toe ook nog een beetje regen. Mooi dat we in Parijs rondliepen en niet op de fiets zaten. Bij Gare de l’est voor de tweede keer meegedaan met het Happy Hour en daarna een hamburger met een Belgisch biertje in een goed aangeschreven Amerikaans restaurant gegeten. Waar de klandizie deze zondag het liet afweten. Plan B is goed geslaagd. Maandag aangekleed met laagjes, want de zonnige dag begon ijskoud maar zou zich ontwikkelen naar een mooie voorjaarsdag. Ontbeten op de kamer met special mix muesli (extra noten en rozijnen) en Griekse yoghurt. Parijs uitfietsen is geen sinecure. Daarbij we moeten voor het tweede ontbijt en de eerste en tweede lunch eten scoren. Meestal Croissants, Pain au chocolats, Pain aux Raisins, en lekker brood met paté of droge worst. Denk niet in of of, maar altijd in en en. Bij het Centre de Pompidou een boulangerie gevonden en een stads supermarkt. Maar dan de stad uitfietsen. Bij de afgebrande kerk was een heeel klein parkje, met heel veel Aziaten, voor het tweede ontbijt. Toen we over de Periferique heen het centrum uitfietsten, kwamen we bij de mairie van deelgemeente Montrouge langs (10km gefietst) Was al elf uur dus een bakkie koffie op het plein. En toen begon het eindeloos door parkjes, stoep op stoep af, kuilen, navigeren om op de juiste weg te blijven. Tientallen kilometers achter elkaar. Dat kost zoveel tijd. Onderweg ook nog een nieuw fotocameratypes gekocht. De oude was niet meer te gebruiken. iPhone fotograferen vinden wij toch niet zo handig.We zouden een korte etappe doen. Maar die bleek een stuk langer. Na 81 km in een langzaam tempo kwamen we laat aan bij een uitgestorven camping Met een demente bejaarde op de receptie. Drie keer uitgelegd; We zijn met de fiets en hebben geen caravan bij ons. De tent was nog drijfnat van drie dagen geleden en moest eerst een uurtje droogwaaien. In de tussentijd konden wij douchen en nam in het laatste zonlicht de temperatuur snel af. Om zeven uur ging Veronica de tent inruimen en Jan het door Veronica bedachte avondmaal bereiden. Dat laatste duurde wat langer dan vooraf verwacht. Dat komt ook door de hoeveelheid. Half pak penne, een half pondje chorizo, 4 ons zalm, potje olijven en een pond tomaten. Genoeg voor een weeshuis. Maar met een flesje koele Corbieres spoelen we dat makkelijk naar binnen. Na de afwas was het zo koud dat we direct de tent ingingen en ook heel snel in de slaapzak gingen liggen. Het typen van de blog werd vanwege de kou snel onmogelijk. Het lezen van “ Het Bureau” van Voskuil met 1 hand boven het dek was Jan ook al heel snel te veel. Om 10.15 vielen we al in slaap. Bij de nachtelijke plaspauze hadden we al snel door dat het kwik op winterstand was aangekomen. We hadden net voldoende thermokleding bij ons. De volgende morgen was het steenkoud. Gelukkig hadden we een plek met ochtendzon en warmde het een beetje op. Het werd een lekkere fietsdag. Beetje wind in de rug. Lange rechte wegen door koolzaadvelden dat als bio-ethanol wordt toegevoegd aan E10 benzine. Gevolg daarvan is dat er veel minder suikerbieten worden geteeld en dat de suikerfabrieken in de regio op sluiten staan. Bij het PMU café hingen de protest pamfletten. Door het prachtige Bois de Orleans afgedaald naar de Loire. Vlug naar de Camping en dan gedoucht en wel de stad bekijken. Na 5 km langs de Loire blijkt de Municipal camping nog gesloten. Dus terug naar de oude stad en een hotel geboekt. Hoe het kan weten we niet een prachtige luxe kamer maar ook de goedkoopste tot nu toe. Maar dan moeten we niet hier ontbijten want dat kost 16 euro p.p. ZIen we morgenochtend wel. Na de kamer in een ruïne te hebben veranderd ( Alle 10 tassen half uitgeruimd, was opgehangen aan een lijntje door heel de kamer) gaan we de stad bekijken en uit eten. Orleans is mooi en gezellig. Terrassen en veel uitbundigheid. Op tripadvisor een restaurant uitgezocht dat vandaag gesloten bleek te zijn. We waren ook veel te vroeg. Alle restaurants nog leeg. Eerst maar een biertje Duvel met citroen. Dat is echt een aanrader. Opnieuw gezocht naar een wat meer afgelegen restaurant. Schot in de roos. Echt geweldig gegeten voor een normale prijs. Werd alsnog duur doordat Jan een rode Sancerre bestelde. Ook uitmuntend, maar wel aan de prijs. Wat een fortuin dat de Camping nog niet open was.

1. Annie Halve:
    30 april 2019
    Weer leuk verteld, ik hoop voor jullie dat het wat warmer wordt, en de foto's zijn leuk.
  2. Saskia Gravendijk:
    1 mei 2019
    Wat een avonturen weer. Leuke foto's. Hopelijk wordt het warmer. Nog veel plezier 🚴‍♀️🚴‍♀️
  3. Marjan Heemskerk:
    1 mei 2019
    Veronica en Jan, ik lees met plezier jullie tocht die wel af en toe afzien is.

Veel warm fietsplezier vanuit ook een koud Delft
  4. John en Marie-Laure:
    2 mei 2019
    Als ik beter kon fietsen..... was ik met jullie mee gegaan. Mijn mooi land door ! Wat een voorrecht !