Langs de Riviera

14 september 2021 - Nice, Frankrijk

Die Italiaanse dorpjes langs de kust zijn eigenlijk best leuk. Beetje chaotisch, rommelig en verlopen. Maar alhoewel de hotels en restaurants ‘s-avonds vol zitten is het niet overdreven druk. Het is maandag en ook in Italie zijn nu eindelijk de scholen weer begonnen. Op het strand is het heel veel stiller. Vanaf st Lorenzo is er een echt breed vrijliggende fietspad. We hebben helemaal geen haast. We boeken een hotel in Ventimiglia. Dat was het eindpunt van de internationale trein die vroeger ook in Delft stopte. Vaak in gestaan vanuit Den Haag. We droomden vaak; wat zou er gebeuren als je gewoon blijft zitten? Ventimiglia blijkt een onbeduidend klein grens stadje gelegen naast Menton/Monaco. Jan is jarig. Lekker lunchen bij een strandtent met uitzicht op Monaco!! Dat viel tegen het strand is een steen woestenij met parasols waaronder vluchtelingen liggen te wachten op betere tijden. Ze mogen Frankrijk niet in. Het zijn jonge mannen, vermoedelijk allemaal economische vluchtelingen, maar dat eet niet lekker. In het hotel geïnformeerd naar de mogelijkheid om onze kampeer spullen naar Nederland te verzenden. Het wordt ‘s avonds inmiddels te vroeg donker om nog leuk te kunnen kamperen. We worden prima geholpen, doos opgehaald, doos gevuld en met tape beplakt en toen met een doos van 20 kg achterop de fiets terug. Die inspanning zal zich hopelijk morgen terugbetalen als we achter Monaco via de Grand Corniche de Col d’Eze beklimmen. ‘s Avonds weer eens, ter gelegenheid van Jan z’n verjaardag, een lekkere steak gegeten in een BBQ restaurant. De volgende morgen beetje onwennig vertrokken met slechts twee nog niet eens volle achtertasjes. Klimmen is ook leuker als het wat makkelijker gaat. Vlak voor de grens zien we overal vluchtelingen en de sporen van nog meer vluchtelingen naast de weg. We durven niet meer te stoppen om van het uitzicht te genieten. Aan de Franse kant veel politie en grenscontroles. In Menton rijdt je weer een andere wereld in. Wat een luxe en vergeleken met Italië, wat een geordend land. Op een bankje gebeld met de bank en booking.com. Jan zijn creditcard vertoond kuren. Sinds we de grens over zijn neemt de bewolking toe. Zou het gaan regenen? Op de regen radar zien we dat juist hier regen wordt voorspeld. Vanuit Menton klimmen we achterlangs Monaco met een jammer genoeg door bewolking minder goed uitzicht. Voordeel is dat we niet met de zon op ons rug hoeven te klimmen en dat scheelt een boel zweetdruppels. Als we boven zijn in La Turbie gaat het zelfs spetteren. Als we afdalen naar Nice wordt het weer warmer en droog. Langs de haven naar de Promenade des Anglais (strand) en dan naar de stationsbuurt waar ons hotel is gelegen. Rond het station zijn veel wegopbrekingen en andere werkzaamheden. We kunnen het hotel pas met heel veel moeite vinden. Onder het hotel zit de McDonalds en die overschaduwd alles. Met veel gedoe ingecheckt. En daarna moeten we de fietsen naar een externe garage brengen. Ook die “ witte” deur konden we wederom niet snel vinden. Fietsen in de parkeerkelder neergezet en toen konden we er niet meer uit. Paar keer gebeld met de hotel receptie en uiteindelijk kwam er iemand aangehold om ons te redden. Duizend excuses voor het ongemak. Morgen met de boot naar Corsica.

1. Saskia Gravendijk:
    14 september 2021
    Je beleeft nog eens wat zullen we maar zeggen 😅 op naar Corsica 👋
  2. Emilia:
    14 september 2021
    What a trip, I am jealous.