Koud!!!!

17 augustus 2021 - Verdun, Frankrijk

Was het zondag nog 30 graden en zaten we tot 10 uur buiten in luchtig jurkje en korte broek, vandaag is het bij het opstaan een graad of 14. En heel zwaar bewolkt, alsof het elk moment kan gaan regenen. Maar dat is niet voorspeld. Alhoewel elke weerapp zijn eigen waarheid heeft. Vandaag grote verschillen in de kans op regen. Eerst naar Sedan (30 km) en daar bekijken we waar we vannacht weer gaan slapen. Op het fietspad langs de Maas rijden we ons warm. Het heeft wel wat, zware bewolking en af en toe piept de zon erdoor heen. Dat geeft heel mooi uitzicht op een wat Limburgs uitziend landschap. Alleen veel stiller. In Sedan op zoek naar koffie. We rijden een mooi rondje rondom het centrumpje met barretjes. Het is fris we gaan binnen koffie drinken en warm worden. Op onze route zijn op Booking.com niet veel hotels te boeken. In Dun sur Meuse wordt een twee sterren hotel zwaar aangeprezen, wel 60 km verder op de route. Op een zwaar bewolkte dag denken we dat we dat wel kunnen doen. Als we de lunch bij de Carrefour hebben ingeslagen begint het te miezeren. Dat was niet ingecalculeerd. Als het bijna droog lijkt stappen we op. Nog 60 km te gaan. Het drupt een beetje, overschoenen aan. We hebben maar 1 paar schoenen bij ons en banen ons een weg door de wolken. Langs de weg nog een geanimeerd gesprekje gevoerd met Hollanders die de Maas vanuit de oorsprong in Langres af fietsen. Pal daarna klimmen we tegen een bultje op en zien een echte bui in de lucht hangen. Boven aangekomen vallen de eerste druppels. Gauw naar beneden, daar ligt over een paar km een dorpje en kunnen we misschien schuilen. Met 50 km/uur denderen we naar beneden. Net of je door een douche heenfietst. Half nat schuilen we en lunchen we onder een huis met een groot baldakijn. We hebben geluk, het gaat een half uurtje plenzen. Daarna onder een zwaar bewolkte hemel lekker doorgefietst naar Dun s/Meuse. De laatste 30 km is de voie verte, het fietspad, nog niet gerealiseerd. Dus gewoon op rustige land weggetjes 10% omhoog en 10% omlaag. Het is net “spinnen” of interval training. Maar daar wordt je wel gaar van. Het hotel in Dun sur Meuse is inderdaad prima. Het dorpje is uitgestorven. Er is op maandag avond alleen een pizzeria open. En die is afgeladen vol. Prima pizza gegeten en een leuk gesprek gehad met fietsende Belgen.

De volgende dag na het ontbijt eerst even buiten gevoeld hoe koud het was. Brrr……, mistig en iets van 12 graden. Met been- en armstukken en een jasje aan weer op de fiets gestapt. Vandaag een korte afstand van krap 50 km tot Verdun. Daar willen we ‘s middags naar het Eerste wereld oorlog monument en museum. Helaas bleek bij aankomst dat dit museum ver buiten Verdun ligt. En om nu weer op de fiets te stappen, daar hadden we geen zin meer in. Dus zijn we vanmiddag lekker lui op onze hotelkamer, we hebben een heel mooie kamer geboekt met uitzicht op de hier weer brede Maas en de oude binnenstad, en hebben tijd zat om dit blog te schrijven. Ook prima, wat ons betreft. Verdun is een kleine stad met aan de Maas een mooie boulevard. Het gaat miezeren en kwamen onder de parasol terecht met opnieuw fietsende Limburgers. Gezellig!!  We hebben niet geluncht gaan zo dadelijk eens kijken wat hier te verkrijgen valt.

1. Emilia:
    18 augustus 2021
    Ja, de mooie Maas, prachtig. Geniet.
  2. Peter Deumers:
    19 augustus 2021
    Mooi gebiedje daar rondom verdun. Twee jaar geleden motor gereden en een kijkje genomen. Voor een pitstop prima plekje. Succes verder met fietsen 🚴‍♂️ 🚴