Fietsen langs de Rhône

6 mei 2019 - Lyon, Frankrijk

Gistermorgen uitgebreid ontbeten in ons thermen hotel. Samen met een Schotse berggids die vanuit Chamonix naar huis fietste het buffet proberen leeg te eten. De dag was bij tijd en wijle flink zonnig maar zeker in de ochtend slechts een graadje of 6. Veronica moest na een paar uurtjes een extra truitje aan. Was aan het onderkoelen. In de zon uit de wind een half uurtje opgewarmd. Paar banaantjes en ze kon weer door. Inmiddels was ons wel bekend dat er sneeuw lag in Vaals maar ook in de Ardèche en Auvergne waar wij doorheen zouden fietsen. Dat risico was thuis al ingeschat. Plan B lag al klaar, vanuit Roanne naar Lyon met de trein.

Het Loire dal werd vandaag steeds mooier. Het dal wordt smaller en de route meer geaccidenteerd. Ook nog een stuk op een oude spoordijk tussen landerijen met heggetjes doorsneden en bespikkeld met mooie witte Charolais koeien gefietst. In een restaurant in Roanne thee en een Belgisch biertje gedronken. En onderwijl een hotel voor de nacht geboekt. Daarna ook een kamer geboekt in Lyon langs de Rhône. Twee jaar geleden ook geslapen en dat was heel goed bevallen. Het hotel in Roanne  lag recht tegenover het station en naast een bar waar allemaal zwervers hingen. We lopen het hotel in, fiets op slot, maar onmiddellijk staat er een zwerver naast onze bagage. Jan snel naar buiten om het onheil te keren.  Jan zocht een lekker restaurant uit op Trivago. Stukkie lopen over een bedrijventerrein, is het complet. Er werd een suggestie gedaan voor een ander restaurant. 10 minuutjes met de auto. We zijn er heen gelopen, bleek toch dichterbij, en hebben er inderdaad lekker gegeten.

De volgende ochtend de trein naar Lyon genomen. Het fietsgedeelte van de trein zat vol passagiers en niemand maakte aanstalten om voor de fietsen ruimte te maken. Zou in Nederland ook niet gauw gebeuren. De conducteur bood assistentie en dirigeerde iedereen naar een andere plek. Een treinreisje van een uur bracht ons in Lyon, waar de lucht blauw was en de zon scheen. Wel stond er ook daar die koude noordenwind. Na de fietsen en bagage te hebben gestald bij het hotel zijn we de stad ingegaan voor uiteraard een heerlijke lunch. Lyon is tenslotte de culinaire hoofdstad van Frankrijk. Inmiddels was het uit de wind en in de zon best wel lekker warm aan het worden en kon er een laagje kleding uit. Desondanks toch maar op zoek gegaan naar een winkel om een extra fleece of iets dergelijks aan te schaffen. Het was wel een beetje gekke situatie daar in die winkel, waar we te dik aangekleed binnen kwamen om nog meer warme kleding aan te schaffen. Maar in iedere geval zijn we nu beter op de kou voorbereid.
We zullen zien wat de rest van de week gaat brengen.

1. Saskia Gravendijk:
    6 mei 2019
    Brrr koud hoor ik hoop dat het nu echt wat warmer gaat worden.