Etend en vooral drinkend door Cordoba.

13 maart 2022 - Córdoba, Spanje

Zaterdagmorgen; het is fris als we een tostada eten voor het gemeentehuis. Dat is half gebouwd op een Romeins heiligdom. We lopen door de joodse wijk naar de rivier en dan naar de Mesquita. Een wereldwonder, al twee keer eerder gezien, maar daardoor loop je er nu wat relaxter doorheen. Je kijkt naar wat je mooi vindt. De eerste keer laat je je meer leiden door een audioguide of papieren gids. En het blijft bijzonder. De Visigoten hebben er de fundering voor gelegd (300 nChr). De moren hebben er tussen 800 en 1000 de grootste moskee in Europa gebouwd en daarna hebben de christelijke koningen van Spanje er vanaf 1350 in het midden een katholieke kathedraal in gebouwd. We zijn pas met vrienden in Delft in de Nieuwe kerk geweest. En het verschil is verbijsterd. De zon ging schijnen en om 1 uur drinken we zoals iedereen een biertje. We lopen langs de rivier in de zon en genieten. Om drie uur zijgen we neer aan een tafeltje in de zon op het grote Plaza de las Tendillas. In de zon een wijntje en wat tapas. We vertrekken pas als de zon achter de wolken verdwijnt. Na onze roes uitgeslapen te hebben lopen we door de smalle straatjes. En ineens waren er voor ons hotel een heleboel mensen en een hoop drukte en gedoe. Wat bleek, er kwam een groep van wel 50 dicht op één gepakte stoere mannen aan. Die dragen een tableau waarop met Pasen een zware beeldengroep gedragen wordt. Ze dragen een gigantisch gewicht en wandelen hiermee een route op muziek en in de pas door de stad. Dit wordt zo vlak voor Pasen op veel dagen alvast geoefend en trekt dan veel bekijks. Erg indrukwekkend om te zien.

Om 9 uur ‘s avonds is het lastig om nog een tafeltje te vinden. In een ouderwetse bar eten we weer een paar tapas en natuurlijk weer een wijntje om het door te spoelen. Hier ontmoeten we Linda en Linda uit Texas. Die hadden een auto gehuurd en reden zich vast, tussen twee muren, in de Spaanse smalle straatjes. En betaalden een taxichauffeur om voor hen uit te rijden om de stad uit te komen. Gelukkig hadden ze er zelf veel lol om. De overstap van de wijdse Amerikaanse wegen naar de smalle Spaanse weggetjes is ook wel groot. De Spaanse binnensteden zijn behoorlijk autovrij maar de steegjes zijn erg smal.

Toen we vanochtend uit ons hotel stapten, roken we allemaal wierook en bleek er bij ons om de hoek een schattig klein kerkje te zijn van waaruit hoogstwaarschijnlijk een kleine processie zou starten. Allemaal deftig geklede mensen met een soort ambtskettingen om hun nek om aan te geven dat zij bij de club behoorden. We hebben niet gewacht op wat er komen ging, want we wilden vandaag snel naar het Alcázar om de rij een beetje voor zijn. Het heeft de hele nacht geregend maar nu is het weer veel beter dan voorspeld. Het is zonnig en de temperatuur loopt snel op. Het Alcázar, het kasteel van de koning, is oud en staat op Romeinse fundering. In de jaren 50 opgegraven Romeinse mozaïek vloeren afkomstig van een andere locatie in Cordoba sieren de wanden van het kasteel. De tuinen van het kasteel zijn heerlijk met vijvers, fonteinen, bloeiende planten en natuurlijk geurende citrusbomen. Het is er niet druk en we zitten er als gepensioneerden uitgebreid in de zon te genieten van de zon en het uitzicht. Om een uur of 1 is het weer tijd voor een biertje. En een interessant gesprekje met een Belgisch stel dat in Alicante woont maar ook soms in Zwitserland of België. Het is nog drukker dan gisteren op de terrassen. Zondagmiddag ga je schijnbaar met je ouders en kinderen uit eten of drinken. Veel toeristen zie je eigenlijk niet. We lopen naar het grootste plein van Cordoba; de Plaza de la Corredera. Afgeladen! Bij het minst gewaardeerde terras is nog een tafeltje vrij en eten we gefrituurde aubergine met honing. Plaatselijke specialiteit en erg lekker. Op het terras  voor het hotel, met een kopje koffie schrijven we deze blog en bekijken we de weerapp’s. Het ziet er voor morgen heel slecht uit. En wat gaan we dan doen?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Saskia:
    13 maart 2022
    Mooi, mooi, mooi 👌
  2. Alice en Wim.:
    13 maart 2022
    Tussen het eten, drinken en slapen is er ook nog tijd om te fietsen?
  3. Annie Halve:
    14 maart 2022
    Prachtige foto's, en weer een mooi verhaal.
  4. Emilia:
    14 maart 2022
    Your writing is excellent. It feels like I am on the trip with you.
  5. Veronica en Jan Deumers:
    14 maart 2022
    Dankjewel En nu zelfs te lezen in het Engels. We schrijven de blog om ons ouder wordende geheugen te onderstutten En het is leuk om te horen dat onze belevenissen ook leuk voor anderen zijn
  6. Marja:
    14 maart 2022
    Práchtige foto's allemaal !!!