Stadse avonturen

11 oktober 2021 - Napels, Italië

Gistermorgen met bus 135, die stopt voor het hotel, naar Rome. Bij de bushalte staat dat je geen kaartjes in de bus kan kopen. Van de hotelbalie krijgen we aanwijzingen waar een tabacci op zondagochtend open is. Na 10 minuten wandelen blijken de buskaartjes op. Dan lopen we maar op de snelweg door naar de andere zijde van de Tiber. Daar met de “metro” naar Flamineo. Die metro ziet eruit als de metro in New York in de jaren 80. De ramen dichtgespoten met graffiti en hij rijdt met oorverdovende herrie. Bij een enorme boekhandel geprobeerd om een reisgids van Napels in het Engels te kopen, want het plan is om de laatste week een bezoek aan Napels te brengen. Dat lukt dus niet. Maar ook de hoeveelheid Engelstalige lectuur is verbijsterend klein. Gelukkig zien we al snel dat alle souvenirwinkels kleine koffertjes verkopen, want ook daar zitten we om verlegen. De fietsen en tassen gaan immers morgen naar huis. Na een paar keer vragen weten we de standaardprijs waarvoor we aan het eind van de dag 2 koffertjes kunnen kopen. Jan heeft 60 afleveringen van een podcast over de Romeinen beluisterd en wil nog wel een keer het Forum Romanum in. Eerst nog even warm geluncht en dan hebben we nog net voldoende tijd voor het Forum voordat we Hannie en Peter en hun dochter Dionne “ergens” in het centrum gaan ontmoeten. We lopen naar de ingang van het Forum Romanum en merken daar dat de ingang verplaatst is naar het plein voor het Colosseum. Daar staat een beperkt rijtje; Mooi! Aangekomen bij de ingang blijkt dat er geen fysieke tickets worden verkocht. Alleen online en dat valt nu niet meer te regelen. Jammer, er is ook niet veel meer dat je tegenwoordig nog spontaan kunt doen. Vooruitlopend op de “Aperotivo” met onze Maastrichtse vrienden, lopen we langs de triomfboog, het colosseum, het Forum, de Palentijn en die pilaar uit Egypte. Al die oudheden blijven indrukwekkend. We gaan alvast maar wat drinken en daarna ontmoeten we elkaar bij Metrostation Cavour. Wat een hartelijk weerzien. Het was weer heel erg gezellig. Jan kreeg een heel speciaal “fiets t-shirt” cadeau en Veronica een fles Aperol. Eerst in de zon met een drankje gezeten en daarna in een bijzonder café in een ondergronds hol een fles “Primitivo” wijn. Wat een toeval dat Hannie en Peter een weekeindje bij hun dochter in Rome waren en wij juist in dat weekeinde in Rome aankwamen. Het gaf de afsluiting van onze fietstocht een extra dimensie. Om een uur of negen liepen we gelukkig nog met Dionne op het Stazione Termini om de Metro en daarna de bus terug naar het hotel te nemen. En dan blijkt dat de Metro eruit ligt. Dionne regelt als een speer een treinkaartje naar Stazione Tibertina vanwaar wij ook de bus kunnen nemen. We nemen afscheid en na een avontuurlijke reis zijn we toch nog binnen afzienbare tijd bij het hotel. Morgen landelijke staking van het Openbaar Vervoer. En dat betekent minder OV.

We zijn vanmorgen toch weg gegaan uit het veel te ver van het centrum gelegen hotel. We splitsen de bagage in wat mee mag en wat naar huis wordt gezonden. En we hopen dat we alles in goede handen achter hebben gelaten voor de koerier die onze bagage naar NL gaat brengen. We hebben geen haast en tot onze verbazing regent het. Bij de bushalte, zien we op Google dat er bussen vertrekken maar ze komen niet langs. Na een uur geven we het op en nemen een taxi naar een treinstation. De treinen rijden gelukkig wel. Op Termini kopen we een kaartje van de Italiaanse TGV; Frecciarossa. In 5 kwartier over meer dan 200 km naar Napels. We zijn er dus al vroeg in de middag. Nog even lunchen in de Food Hal en aldaar een leuk hotel geboekt. We moeten met Metrolijn 2 en juist die staakt vandaag. We gaan maar een halfuurtje wandelen door het Centro Storico. We zijn perplex, wat een enorm verschil met Rome en Noord Italië. Het lijkt wel een grote stad in de derde wereld. Een enorme chaos op straat en toch ook wel veel afval overal. Recht van de sterkste in het verkeer maar ook tussen mensen. Overal staan mannetjes schijnbaar niks te doen. En daar tussenin lopen best nog wel veel toeristen. Want het is wel heel gezellig. Hotel uiteindelijk gevonden en morgen gaan we Napels echt bekijken.

1. Alice en Wim.:
    12 oktober 2021
    Leuk om die foto’s te zien, allemaal bekende plekjes, wij hebben toen samen met Jet en Jan een rondreis met de auto door Italië gemaakt, en heel kort in Napels verbleven, toen nog doorgegaan naar Pompe en geëindigd in Sorrento.
    Geniet nog van jullie vakantie en veilig weer thuis.
    Gr. Alice en Wim.