Mooie Maas

15 augustus 2021 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Namen ligt aan de Maas en Sambre. De volgende vestingstad aan de Maas is DInant. Veel kleiner ook met een vesting en veel toeristischer. De terrassen zijn ‘s-morgens nog niet druk. Maar op zaterdagmiddag beginnen veel Belgen toch al vroeg met wijn en bier. Langs de Maas is het lekker fietsen op een speciaal langs de rivier aangelegd fietspad. Het Maasdal is ook veel rustiger dan verwacht. Geen drukke spoorlijnen en wegen, maar veel vissers langs een rustig meanderende rivier. Die door alle sluizen meer het karakter heeft van aan elkaar gekoppelde badkuipen gevuld met water. De rivier stroomt niet maar wordt doorgelaten. In Frankrijk aangekomen bij de volgende vesting; Givet, toch maar even gekeken naar de overnachtingsmogelijkheden, het is natuurlijk hoogseizoen en zaterdagavond. Dat valt niet mee. In Givet blijven of heel ver doorfietsen. Voor een belachelijk hoge prijs een zolderkamer geboekt in een beetje verlopen hotel. We zijn nog vroeg; eerst maar weer een bels biertje op een heerlijk terras, onder een parasol met een lekker verkoelend windje met eersteklas uitzicht op de Maas. Er wordt ons direct gevraagd om een vaccinatiebewijs. Anders mogen we het bijna lege terras niet op. Met een Orval in de hand zien we een Nederlandse vader en zoon het terras opkomen. Ook op de fiets en op zoek naar een onderkomen. Ze bestuderen de kaart voor een bestelling, de ober komt het terras op en vraagt om vaccinatiebewijzen. De zoon een jaar of dertig zegt dat hij pas 1 prik heeft en dat daarom zijn app rood uitslaat. Ze worden niet bediend; krijgen een bidon koud water mee en moeten het terras af. In Frankrijk draagt iedereen overal mondkapjes. Maar ze gaan er wel grappig mee om. ‘S-avonds in een pizzeria komt er een vaste klant met mondkap aflopen op de met mondkap uitgedoste ober. Op een meter afstand doen beide de mondkap af en begroeten en kussen elkaar op de wang. Direct daarna kapjes weer op. De volgende ochtend, eerst naar de Carrefour City voor de lunch en dan langs de rivier fietsen. Mooi langs veel kleine dorpjes en een sterk meanderende Maas. Met het prachtige zomerweer een feest. Na een kilometer of 40 het volgende hotel geboekt in de provinciehoofdstad Charleville Mézières, 45 km verderop. Het meanderende Maasdal wordt langzaam aan een beetje saai. Strakke hellingen met bomen en een niet stromende rivier. Wel glad asfalt van de voie verte. Maar het is drukkend warm en hoge luchtvochtigheid. We moeten af en toe een beetje “ buffelen” De laatste 20 km proberen we een keer of drie een stop in te lassen bij een barretje. Maar die puilen op zondagmiddag uit. En dan stoppen wij dus maar bij een bankje in de zon uit de wind met ons warme water uit de bidons. Gelukkig is ons hotel steenkoud van de airco. We koelen daardoor snel af en de airco moet uit. Op het plaatselijke plein zijn een tiental restaurants. Als we er een hebben gekozen en ons vaccinatiebewijs hebben laten zien worden we geplaceerd naast een Nederlands vakantiefietskoppel die we vandaag wel een keer of 5 vrolijk zwaaiend hebben gepasseerd. Toos en Piet staan op de camping en komen uit Tilburg. Heel gezellig zitten kletsen over van alles en nog wat. Het werd later dan normaal. Morgen zetten we wat foto’s op de blog.

1. Cecilia:
    16 augustus 2021
    Gezellig dat jullie dezelfde fietsgenoten tegenkomen. Fijne reis!
  2. Rob Verhaar:
    16 augustus 2021
    Leuk!
    Volgens mij was het in Dinant een maand geleden nog flink hommeles met die toen niet zo rustige maas!
    Geniet er van.