Zeeland is nu geen Duitse enclave

28 mei 2021 - Sluis, Nederland

We zitten nu om 2100 uur in de kou op de camping. Ja, het is eindelijk te doen. Het was vandaag wel mooi weer en het wordt nog mooier.

Gisteren zijn we vertrokken uit Renesse. Na een prima ontbijt van het hotel hebben we de ochtendwandeling langs het strand heel kort gehouden. Je werd compleet gezandstraald en er stond nog steeds die koude wind. Wel zeehondjes op de zandplaat gezien. Gauw op de fiets gesprongen om weer warm te worden. Door de duinen naar Burg Haamstede gefietst en daar een Koffie To Go bij de bakker met een Zeeuwse bolus erbij. Daarna over de Oosterschelde kering en langs het Veerse meer een rondje over Walcheren gefietst. In Oostkapelle heerlijk geluncht op een druk terras met verwarming. Daarna Domburg, West Kapelle en Zoutelande voorbij zien komen. Die duinen hier zijn smal maar wel veel hoger dan bij ons. Domburg leek wel Valkenburg aan zee. Behoorlijk druk, ook met Duitsers die er van hun eigen regering  eigenlijk niet mogen zijn. In Domburg begon ook voor het eerst de zon echt te schijnen. Hotelletje geboekt in Middelburg en op de markt ‘s avonds op het terras in de zon een bier en een wijntje gedronken. Laat op de kamer lekkere bolletjes gegeten.

‘S-Morgens het hotelontbijtbuffet geplunderd en met een veel te volle buik opgestapt naar de pont in Vlissingen. In Breskens in de zon met uitzicht op de Westerschelde en de scheepsbewegingen uit onze thermos koffie gedrongen en banaantjes gegeten. Na de kust van Zeeuws Vlaanderen te hebben bewonderd. Klein stukkie hoor. De dichtgeslibde levensader van Brugge; het Zwin was aanleiding om lang op een bankje uit de wind in de volle zon te luieren. Arm- en beenstukken uit. Vogeltjes kijken. Uitzicht op Knokke en je botten warm laten worden. Als lunch een zak Haribo Goldbeeren gesnoept. Daarna langs de grens naar Sluis, biefstukken, salade, wijn en bier gekocht voor op de camping een km of 5 verderop. De boerencamping is inmiddels uitgegroeid tot een behoorlijk grote camping. Maar lekker rustig. Het gras werd nog even gemaait. Jan heeft het gras zo goed mogelijk verwijderd. Als we weggaan zit alles vast vol met grassprietjes. Spannend vanavond voor het eerst sinds lang weer slapen op matjes en morgen mosselen eten in Brugge. Hopelijk in de zon op een mooi terras. Foto’s komen later; op de grens is er geen 5G of snel WiFi.

1. Tanja:
    29 mei 2021
    Dapper dat jullie al kamperen! En komende week wordt het steeds warmer - heerlijk fietsweer. Hoeveel kilometer doen jullie eigenlijk per dag?
  2. Veronica en Jan Deumers:
    4 juni 2021
    Na 10 dagen 650 km afgelegd. Dagafstanden tussen de 95 km en 45 km. En soms een rustdag. Maar na afloop van een vakantie meestal een gemiddelde van 70 km per fietsdag.
  3. Tanja:
    5 juni 2021
    Best een flinke afstand, zeker gezien het feit dat jullie kamperen (tent opzetten en afbreken, veel bagage)!