Wanneer komt die bui?

18 juni 2021 - Diever, Nederland

Nu ik dit schrijf, valt die dan en hoe!! We zitten hoog en droog in de fietsenstalling op tuinstoelen van de boerin en daar schrijft Jan dit verhaal.

Gisteren op het mooie plekje bij het idyllische haventje kwam ook s-morgens tijdens het ontbijt een dame langs zwemmen. De rust bleek echter van korte duur. Na het ontbijt werd de bosmaaier door een paar heren met oranje hesjes uitgeladen. Wij snel op weg. Eerst naar mooi Ezinge (Wierdedorp) en daarna naar de Allerdsmaborg (soort Kasteeltje). Maar het werd wel heel echt heet. In het stadspark van Groningen met een ijsje besloten dat we er vandaag een punt achter zetten. We zoeken een airco hotel om de hitte van vanmiddag (33 graden in Groningen!!) en het onweer van komende nacht (code geel) te ontlopen. Van der Valk langs de snelweg. Wel heel veel comfort voor een redelijke prijs. Na het voetbal onrustig in slaap gevallen. De volgende morgen was er geen drup regen gevallen. En naar het zich liet aanzien zou dat ook ook niet meer gebeuren. Direct na vertrek reden we door natuurmonument De Onnelanden. Heel groot, voor de vogels en de natuur vast heel belangrijk maar landschappelijk niet zo bijster interessant. Daarna via de fietsenmaker in Peize, die Jan zijn fiets met nieuwe trappers uitrustte, door dorpjes en leuk landschap naar het Fochteloerveen. Broedgebied van de kraanvogel, maar die zie je dus niet. Wel veenpluis en orchideeen en een weidsheid die bijna niet hollands is. Bij de vogelkijkhut zaten de vogeltjes in de hut. Op een metertje dat maakt vogelen makkelijk. De zwaluwen bleven aandachtig in hun nest ons aankijken. En wij zagen zwaluwen op heel korte afstand. Daarna door naar Appelscha voor een late lunch op het terras. Twee 0.0 biertjes bleken duurder dan de lunch. Besloten om nog een stuk door het Nationaal Park Drents-Friese Wold te fietsen. Voor ons nieuw en het was veel mooier dan verwacht. Mooie bossen afgewisseld met heidevelden. Wel broeierig warm. Na een gesprekje met een autochtoon van onze route afgebogen naar Diever. Langs de super en dan naar de SVR camping. Waar we allervriendelijkst werden ontvangen. Maar de boerin gaf wel direct aan “ Ik zal de schuur vannacht van het slot afhalen want er wordt wel slecht weer voorspeld.” Wij hadden net de weer app bekeken en dat leek allemaal wel mee te vallen. Dus in de schaduw naast de boerderij ons warme Weizenbier geruild met de buurman voor koud. En dat smaakte goed met een stukje worst. En dan waarschuwt iemand; over 15 minuten gaat het onweren. Snel de tent afgespannen en onze stoelen in de fietsenstalling gezet. En ons daar met het avondeten geïnstalleerd. Zeer heftige onweersbuien vallen en de camping staat bijna onder water. Onder het grondzeil van de voortent vormt zich een meertje maar verder lijkt alles droog te blijven. Nou ja klam. Vannacht blijft het waarschijnlijk droog

1. Saskia Gravendijk:
    18 juni 2021
    Jullie maken nogal wat mee. Elke keer weer leuk om te lezen👍😊 Hopelijk blijft de tent droog
  2. Tanja:
    18 juni 2021
    Moet zwaar fietsen zijn in die hitte. En dan hebben jullie ook nog al die kampeerbagage (met stoelen ?!?!). Maar wel mooie tocht, zo te lezen!
  3. Marc:
    19 juni 2021
    Mooie belevenissen weer! Super om te lezen!