Twenthenieren of Drenthenieren

14 juni 2021 - Borger, Nederland

Vanuit Haaksbergen richting Noord Oost Twenthe. Een voor ons onbekend gebied. Het begon al snel met het natuurgebied Buurserzand. Daarna na een zwaar ontbijtje toch maar een puntje appelgebak bij de koffie in Boekelo. Ik werd zeer vreemd aangekeken op mijn vraag of de military nog werd verreden. Het bleek nog steeds het hoogtepunt van het jaar voor de dorpelingen, alleen werd het vanwege de discussie over diervriendelijkheid van het evenement niet meer op TV getoond. Dan rond om Enschede, mooi maar het lijkt wel of er in Enschede een verkeersmanager woont die er lol in heeft om iedereen in rondjes te laten fietsen. Het kostte uren om door de stad te komen. Het meest spectaculair in onzinnige rondjes waren het TU terrein en de hele dure huizenwijk op het kazerneterrein van de vliegbasis.  Maar na een lunch in Lonneker op het kerkplein, tegenover enorme uitpuilende terrassen met lunchers en bierdrinkers gaan we het platteland op. Een heel klein beetje heuvelend, veel onverharde paden maar het schiet daardoor niet op. Even tussendoor, wie heeft in NL bedacht dat boeren en gemeenten allemaal margrieten moeten zaaien in “ wilde” insektvriendelijk bermen en landjes. Als je erop let het is er heel veel. En het staat ook gek. Mooi groen gebied en dan heel scherp omringd door een 5 m brede margrietenzone. Of midden in een groot openbaar grasveld. Een “ wilde” border met allemaal margrieten  Daar moet een westlander die aan zaadveredeling doet heel veel geld mee hebben verdient.

In plaats van het beoogde Ootmarsum in Denekamp een SVR camping gevonden. “ Ik zit helemaal vol, maar langs de sloot heb ik nog wel een plekje voor jullie” Camping vol. Sanitair natuurlijk overbelast maar daar hebben wij geen last van. We staan naar ons gevoel om half acht, laat op. Maar dan slaapt de hele camping nog en dus hebben wij geen wachttijden voor de douche.

Volgende morgen direct naar Ootmarsum. Langs de Dinkel gereden en wat kleine heuveltjes in heel klein verzet gefietst (Jan zijn knieën moeten worden ontzien). In Ootmarsum om 11 uur op een prachtige zondagmorgen was het net Valkenburg. Onafzienbare terrassen met wielrenners. Sommige groepen meer dan 30 mens sterk. Maar de koffie en appelgebak kwamen snel door. Ze zijn er schijnbaar aan gewend. Trouwens prachtig historisch centrum van het stadje/dorpje. Na Tubbergen en Geesteren verlaat je de “ hoge gronden” en voert de route ons door veengebieden op weg naar het Vechtdal. Veel mooier dan verwacht. Bij het Natuurgebied van de Engbertdijksvenen. Hebben we langdurig naar prachtige Libellen en vogels gekeken. Lekker op de wind in de zon. Maar Jan werd wel weer te pakken genomen door steekvliegen. Het weer is zo goed en zo mooi en dat zo lang achter elkaar dat ik er niet meer over schrijf maar “ Het is hier fantastisch”. We gaan overnachten in de buurt van Hardenberg. Kunnen we op het dorpsplein eten en misschien toch wel wat van het NL elftal zien. Alleen er is geen marktplein met terrassen in H’berg. Alleen een hele lege nieuwbouw binnenstad waar niemand te bekennen is. Op een stoepje een SVR camping gevonden in Ane. Een gehucht 10 km verderop. Boodschappen mee en volgepakt op een grasveldje naast de moestuin onze tent opgezet. Prima zon en schaduw op ons veldje. En dat is nodig want het is weer bloedheet. Op het veldje een ander fiets stel. En naar nu blijkt een TV voor algemeen gebruik in de “huiskamer” van de mini Camping. Dus Jan heel blij. Ook met de uitslag. Alhoewel hij na de 2-2 te bed is gegaan. Van fietsen wordt je moe.

De volgende ochtend na een ontbijtje in de zon, alles weer ingepakt en vertrokken richting Coevorden en Emmen. Opnieuw prachtig weer. We verlaten het vechtdal en rijden over door eiken omzoomde wegen door de weilanden. Coevorden verlaten we langs het Stieltjes Kanaal. (Vroeger op school geleerd en nu voor het eerst gezien). We dachten dat we op onze route niet echt in hartje Emmen zouden komen, maar het aan de noordkant een beetje schampen. We hadden ook geen hoog verwachtingspatroon van Emmen, dus dat was geen probleem. De noordkant bleek echter het centrum van Emmen te zijn en bij nader inzien best oké. Grote bomen en een gezellig plein, waar we uiteindelijk toch maar besloten om te gaan zitten op één van de vele terrassen en te lunchen. Het was tenslotte rond het middaguur. Na de lunch door een prachtig bosgebied verder gefietst richting Borger en ook door Odoorn. In Odoorn woont “ Robje” zoals zijn vader Rob vroeger noemde. Nooit vergeten. Robje is al heel lang Rob en woont al heel lang in Odoorn. Ik weet alleen geen adres. Wel mooie villa’s in dit dorp. Het was toch wel erg warm in Borger. Een paar alcoholvrije biertjes op een terras, boodschappen en naar de SVR camping een eindje verderop. Lekker in de schaduw aan de picknicktafel een zalmpje gebakken en met een salade en brood met roomkaas en natuurlijk een flesje warme rode wijn verorberd. Oh ja toe hadden we kwark met verse aardbeien. Oh ja net voordat we gingen eten ging het hard waaien en dat bakt niet zo lekker en je eten is snel koud en wij moeten ook extra kleren aan want wij krijgen het ook snel koud.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sylvia en Paul:
    14 juni 2021
    Zo te lezen hebben jullie ons toekomstig woongebied verkend: tussen de Twentenaren en Drenthenaren in 😊.
    Groetjes Paul en Sylvia
  2. Veronica en Jan Deumers:
    17 juni 2021
    Hoezo? Zijn die verhuisplannen concreet?
  3. Gerard:
    14 juni 2021
    Wij zitten nu in Nutter, vlak bij Ootmarsum en zullen hier blijven tot we naar huis moeten. Jullie gaan sneller dan wij met de auto!! Veel plezier en niet te heet weer.
    Gerard en Saskia
  4. Annie Halve:
    15 juni 2021
    Weer heel leuk geschreven, geniet maar van het mooie weer het is nog niet over.
  5. Margret nieborg:
    16 juni 2021
    Met jouw schrijfstijl genieten wij mee van t mooie landschap. En bewonderenswaardig dat jullie t zo leuk vinden om dan boodschapjes onderweg mee te nemen en je weer op te vouwen in een tentje. Maar genieten kunnen jullie als geen ander..... dankjewel dat we mee mogen lezen