Rustig aan!!

20 juni 2021 - Harderwijk, Nederland

Vanuit Diever vertrokken richting Zwolle. Eerste kilometers landschappelijk heel leuk, parkachtig. Rustig aan, we hebben geen haast; zitten lang aan onze thermos koffie op een bankje bij een vogel meertje midden in het bos. Langs Havelte en uiteindelijk dwars door Meppel. En Meppel blijkt een leuk oud centrumpje te hebben. Helemaal vol met terrassen, die als gevolg van Corona veel groter zijn dan normaal, zoals overal in Nederland naar het lijkt. Vanuit Meppel volgen we de bekende weg naar Zwolle. Door de weilanden en langs kanalen. Vlak voor Zwartsluis, in zwaar religieus land, zijn banken en stoelen neergezet voor wandelaars en fietsers om te rusten. Er staat zelfs een koelkast onder een overkapping. En die zit vol met koude drankjes en fruit. Staat een glazen pot met kleingeld. Je betaald wat je het waard vindt. En bovenop een bijbeltje. Ze doen echt alles om zieltjes te winnen. Maar het initiatief is bewonderenswaardig en zou groot navolging moeten krijgen. Ook een paar biertjes erbij graag. Aankomende nacht wordt weer heel veel regen voorspeld. We boeken een hotel in Zwolle. Bij aankomst blijkt het hotel niet in de buurt van het stadion van Pec Zwolle te liggen, maar in het stadion. Hele grote prima kamer; ramen tot op de vloer. Veronica hangt poedelnaakt een waslijntje op en kijkt naar beneden en ziet vanaf het terras een dikke meneer naar boven kijken. Als Jan het klusje overneemt zwaaien beide heren even naar elkaar. Na een leuke wandeling Zwolle in om te eten. We verzeilen op een terras van een wijnbar waar je ook wel wat kan eten. Een hele plank met kleine lekkere hapjes en een fles “zweefteef” Zuid-Afrikaanse witte wijn. Alleen wij zijn wel “grote” eters. Jan besteld nog een broodje pulled pork XL als nagerecht en voldaan keren we terug naar het stadion. Op het terras krijgt Jan nog een biertje en Veronica sluit de dag af met een ijsje. Maar snel opeten, het terras moet om 10 uur dicht. Jan is vergeten de ontbijt bestelling in te leveren en gaat de volgende morgen ongeschoren met het formulier naar de keuken en gelukkig is het geen enkel probleem. In dit hotel is het ontbijtbuffet nog steeds gesloten. Je moet op een formulier aangeven wat je wilt ontbijten. Lastig voor het personeel en voor ons. Daarna tassen op de fiets en vort met de geit. Een stukje stroomopwaarts de IJssel opgefietst en daarna met de pont naar Hattem. Een paar goede doel vrijwilligers geholpen met het opzetten van een theetuin en aldaar koffie gedronken. En daarna net als gisteren met kalmte en rust door de Noord Veluwe gefietst. Heerlijk landschap met oude buiken lanen en mooie boerderijen en kasteeltjes. Bij Elburg de Veluwe randmeren overgestoken en onze elfde provincie in gefietst. En zoals het in het nieuwe land gewoon is kaarsrechte wegen. Het enige spannende was dat er veel bomen waren omgewaaid door het noodweer van de afgelopen dagen. Wel onderweg een vogelgebiedje bezocht. Veronica spotte een rietgors en een karekiet in het riet. En toen verwarring; gaat onze route nu door in het weinig inspirerende Flevoland of naar Harderwijk naar het oude land. Wij creëren onze eigen route en gaan naar de boulevard van Harderwijk om de weerapp’s te bekijken. Wow; morgen 14 graden en regen. Twee dagen hotel? Weer vd Valk met de beste aanbieding. We bestellen Weizenbier en kibbeling met remouillade en frites. En zitten lekker in het zonnetje mensen en bootjes te kijken. Het is druk in Harderwijk op zondagmiddag. Bij vd Valk blijken we een kamer met inloopdouche en een heel groot bubbelbad te hebben gekregen. Het bubbelbad hebben we thuis de afgelopen jaren nooit gebruikt. Maar nu gaan we er samen in. Alleen krijgen we de bubbels niet aan. Als dat uiteindelijk toch lukt; heerlijk. Maar als we eruit willen krijgen we het bubbelen natuurlijk niet meer uit. Gelukkig lukt het als we af gedoucht hebben uiteindelijk toch nog. Lekker rustige avond in het hotel en met een schuin oog naar het voetbal gekeken.

1. Saskia Gravendijk:
    20 juni 2021
    Nou nou toe maar en dat in het christelijke Zwolle 🤨 Maar doe idd maar rustig aan en geniet want anders zijn jullie te vroeg thuis 👋
  2. Marijke en Jan:
    20 juni 2021
    Gewoon de knop " uit in drukken" 😀
  3. Tanja:
    21 juni 2021
    Relaxte fietsetappe zo te lezen! En Veronica, goed hoor, de verveelde terrasbezoeker ook iets interessants te laten zien 😄.