Het mooie Brabantse land

3 juni 2021 - Nederweert-Eind, Nederland

De Zeeuwse wind allang beu, ploegde we een km of 40 langs de Westerschelde dijk met uitzicht op vogels, lepelaars en heel veel bergeenden, en water (dichtbij) en de haven van Antwerpen + kerncentrale Doel (verderweg) naar de Brabantse wal bij Woensdrecht. Prachtig weer, zoals normaal wind tegen, maar tussen de Brabantse houtwallen viel dat best mee. Zeeland was mooi, de dorpen en stadjes verbluffend authentiek en wat een ruimte. Daar worden we als mensen van de stad wel jaloers van. In Brabant in een klein dorpje de lunch gekocht in zo’n supermarktje waarvan je denkt; Is dit nog levensvatbaar? Met zo’n vrouwtje die in paniek raakt als er twee klanten tegelijk binnen komen. Maar op een bankje voor het verzorgingstehuis, de magnum ijs en het echte eten verorberd. Daarna geweldig mooi door het Brabantse land gefietst. Een camping in Schijf gevonden met nog een schaduwplekje. We waren volledig doorgestoofd. Jan had zelfs een shirt met lange mouwen aangedaan om verbranden tegen te gaan. Heerlijke worstenbroodjes gekocht bij de banketbakker in Nispen. Nu snappen we waarom die Brabanders zo verknocht hieraan zijn. De volgende morgen werden we veel te vroege gewekt door een gierkar die aan de andere kant van de heg even bleef staan. Ja en dan moet je plassen, als je zestig bent geweest, en dan begint de dag gewoon een uurtje eerder. Dat kwam goed uit want we moesten een lange etappe naar Rob en Rentia in Eindhoven maken. Onderweg langs de nu wel volle vennen, groene bosjes, houtwallen en veel onverharde wegen en paden. Overal eikenbomen maar de processierups was nog niet actief. Brabant is eigenlijk wel een heel gezellig land. Langs het WIlhelminakanaal denderden we van Oirschot via Best naar Eindhoven. Nog even langs de bloemist en toen naar Rob en Rentia. Meer dan 90 km op de teller. We werden heel hartelijk ontvangen met bier en wijn en daarna lekker eten op het terras. Het leek wel een wedstrijdje wie heeft de beste B&B. NIks was teveel. Lekker geslapen in een echt bed en de volgende morgen een ochtend mars door het mulle zand bij Son. Daarna hadden we een lekkere lunch in het Boschhuis met een wijntje verdient. Moesten echt wel een tafeltje in de schaduw. Heerlijk gegeten. Daarna geprobeerd om het probleem van het uploaden van foto’s voor deze blog op te lossen vooralsnog zonder resultaat. We konden ook een wasmachine laten draaien. Dus de was kon mooi droog mee in de tas. “S-avonds gezellig gebarbecued. Waarbij we onze vrienden weer konden verrassen met onze enorme eetlust. De volgende morgen na het ontbijt de verkeerde kant Eindhoven uitgereden en dus niet langs de Dommel maar via Son, Nuenen, Mierlo Helmond naar Nederweert gereden. Dat was avontuurlijker dan het lijkt. We hoorden en zagen voortdurend onweer in de lucht. Maar dan wel voor, naast of achter ons. Kregen af en toe heeel kort de volle laag maar als het 25 graden is is dat helemaal niet erg. Aangekomen op de camping tent opgezet en Jan is naar de Jumbo gefietst. Dat was wel wat verder dan gedacht. 5km heen en 5 km terug. Maar lekker gegeten en daarna met onze picknicktafelgenoten doorgeborreld. Het mini campingkje had een eigen kroeg met terras. Het stel was iets jonger maar had veel meer jaren gefietst. Konden aardig verhalen en ervaringen uitwisselen. Laat naar bed en de blog toch nog maar afgerond.

1. Rob Verhaar:
    3 juni 2021
    Toch niet langs de Dommel gereden? Jullie reden wel de goede kant uit.
    Enfin, we wensen jullie nog een goed reis. Wij vonden het ook erg gezellig!
  2. Veronica en Jan Deumers:
    4 juni 2021
    Reden bij de Dommel naar het Noorden naar Son. En toen hebben we daar de LF 7 maar weer opgepakt.
  3. Leon Deckers:
    4 juni 2021
    Oppassen in Nederweert, dat jullie niet struikelen over mijn wortels.
    Die moeten daar ergens liggen :)
    Veel fietsplezier gewenst!
  4. Veronica en Jan Deumers:
    4 juni 2021
    Die lagen vast in Nederweert eind. Een van de bruggen was in GO en de verwijzingen waren prima. Dat hebben ze je prima meegegeven
  5. Saskia Gravendijk:
    4 juni 2021
    Zo wat een avonturen weer. Het is altijd leuk om jullie verhaal te lezen. Lekker genieten en we hopen jullie snel ergens onderweg te ontmoeten
  6. Veronica:
    4 juni 2021
    Ja, dat zou leuk zijn. We zitten nu in Elsloo bij Stein in Zuid Limburg. Jammer is wel dat het nu regent en we opgesloten zitten in de tent.