Van herrie op de Markt naar alleen opde camping

16 juni 2021 - Eenrum, Nederland

In Borger het grootste hunebed bezocht en later ook het kleinste. Hunebedden doen ons niet zo veel, maar liggen soms wel op een heel mooi plekje. Mooier vonden wij het Balloerveld en verderop het dal van de Drentse A. Grote aaneengesloten natuurgebieden. Nederland heeft hier wel veel ruimte. Veel ooievaars met volwassen jongen op het nest. Klaar om uit te vliegen. En dan de voorsteden van Groningen, Zuidlaren, Glimmen en Haren. Leek wel Wassenaar. Langs het meer van Paterswolde, een omweggetje om de stad binnen te fietsen. Wij hadden het fijne idee om een nachtje in het nieuwe hotel op de Grote Markt door te brengen. Op Booking.com kunnen we altijd zien voor welke prijs zij een kamer aanbieden. Je zou denken zonder die marge moeten die hotels de kamers goedkoper kunnen aanbieden. Goed voor hen en goed voor ons. Maar dat is in de praktijk niet zo. Je mag blij zijn dat je een zelfde prijs af kan spreken. Altijd gezeik aan de balie. Dus ons advies. Boek vooraf. We konden de fietsen niet in het hotel onderbrengen, maar in de bewaakte nieuwe stalling achter het hotel. Alleen werd die stalling ‘s-nachts niet bewaakt. Dan kan je het beter niet doen. Over de nacht gesproken; wij hadden uitzicht op de Markt met de Drie gezusters etc. En om een uur of 11 ontstond er een feestje met luid gezang en veel vuurwerk. En dat trok steeds meer publiek met bierkratjes en nog meer vuurwerk. De politie keek het van veraf aan. Zijn die Groningse jongeren de Coronamaatregelen hartstikke zat. En slaat de politie dit steeds grotere opstandige neer? Er wordt niets gesloopt en volop gefeest. Maar wel heel veel hard knalvuurwerk en steeds weer heel veel fakkels. Het hotel is heel goed geluid geïsoleerd, maar we kunnen er toch niet doorheen slapen. De volgende ochtend begrijpen we dat FC Groningen 50 jaar bestaat. Waarom je dan juist in de nacht een feestje op de Markt moet hebben. En dat dat ook mag van de Burgemeester?  ‘S morgens verslapen we ons. Daarna eten we het buffet leeg. Lekker Engels ontbijtje in een leuke restaurant omgeving. De fietsen staan er nog en als we de stalling uitlopen worden we begroet door een stel waar we een paar biertjes mee hebben gedronken op een camping in Nederweert. ZIj zijn onderweg naar Bever en wij moeten er ook naartoe om gas te kopen. Een klein beetje bijgepraat, maar wij willen op de fiets naar de Wadden. We hebben de route wel wat bijgesteld. We gaan niet naar Schiermonnikoog. Het wordt morgen 30 plus graden en op Schier staat geen boom voor schaduw. We gaan ook niet langs de kust naar huis maar via de NAP route. Dus niet langs de kust door Friesland en Noord Holland. We fietsen boven Pieter- en Kloosterburen tussen de schapen langs de Zeedijk. Kijken eindeloos ver over de wadden. ZIen midden op zee gebouwen en windmolens. Blijkt een Duits eiland te zijn. Borkum. Dat ligt bijna tegenover de Eemshaven. Voor de rest is het behoorlijk eentonig. Bij een zorgboerderij in het Dorpje “Broek” wordt ons aangeraden om naar Eenrum te gaan; Daar is een heel kleine Kano camping. Bij het cafe in het dorp moet je betalen. En dat klopt. De camping is leeg en erg primitief. Maar schaduw, picknicktafel en de warme douche zijn prima. Bij het cafe krijgt de baas ruzie met zijn dochter over ons verblijf. Hoe en waarom is ons niet duidelijk. Na een glaasje en een heel lange incheck proces vertrekken we via de Super naar de Camping. Heerlijk avondje met wat aanloop van wandelaars uit het dorp. Helemaal goed; we staan er wel helemaal alleen. Nu maar hopen dat er vannacht geen hangjongeren langskomen. Welterusten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rita:
    17 juni 2021
    Gaan jullie naar de stad, die zojuist verkozen is tot de stad met de schoonste lucht van NL en dan gaan ze precies in die nacht voorwerk afsteken. Dat is pech! Tot vanmiddag!?
  2. Saskia Gravendijk:
    17 juni 2021
    Wat een avonturen weer! Geniet ervan 😎☀️
  3. Marja:
    27 juni 2021
    Wij waren hier donderdag .... het "Fietserpad" afgemaakt naar Pieterburen.
    Jullie nog veel plezier !!!