Op naar de Achterhoek

10 juni 2021 - Gendringen, Nederland

Vanuit Landgraaf onze weg achterlangs Limburg Parkstad vervolgd. Ze hebben daar een rondweg aangelegd. Voor de auto’s vermoedelijk een zegen. Het betekende voor ons; Heel veel langs drukke wegen fietsen. Maar ook een stuk langs de rode beek. Grensriviertje en langdurig verwaarloosd en nu natuurlijk heringericht. Prachtig park in Brunsum. Daarna vanuit zuid naar midden Limburg dwars door Duitsland. We kregen het advies om niet aan te landen op een terras of winkel omdat men dan om een PCR test zou kunnen vragen. Een kleine 10 dagen ervoor mocht je zelfs niet langs de Duitse kant van de Rode beek de hond uitlaten. Parkstad Limburg is hartstikke vol en als je de grens overfietst is er direct meer ruimte. Het is ook eindelijk prachtig weer. De afgelopen 2 dagen was het jaloersmakend, in heel NL lekker weer behalve in Zuid Limburg. Langs Koningsbosch en Posterholt naar St Odilienburg aan de Roer. Daar staat 1 van de 25 NL Basilieken in een prachtige omgeving. In Roermond de maasroute weer opgepakt en pontje heen, stukje fietsen, pontje terug. Overal heeel druk met gepensioneerden. Er kwam er ook een afgerend op de pont met zijn hemd en shirt boven zijn ontblote bovenlijf zwaaiend en die bleek in de hitte zonder water een km of 20 langs de Maas te hebben gelopen. Weinig coherent vertelde hij dat hij al 86 was. Volgens ons was hij aan toezicht ontsnapt  en dacht dat hij nog 18 was. In Kessel een camping gevonden die zeer hoog werd aangeschreven. Aangeharkt terrein met een grasmat als op de golfbaan. Heerlijk. Nadeel van de camping heel veel regels. Er mag en kan niks. De camping is overvol hoogbejaarden caravans netjes in het gelid opgesteld. Dames komen met mondkapjes op onder de douche vandaan. En allemaal jeu de boulen. Dat kunnen we allemaal mooi zien omdat wij een overloop plaats hebben gekregen naast de vier boule banen. Vanuit Kessel door langs de maas naar Gennep. Door NP Maasduinen op weg naar een SVR camping tegen de Duitse grens aan. SVR campings hebben afgesproken om altijd plaats te hebben voor fietskampeerders. Dus reserveren we niet. Voor de laatste km google geopend en toen bleek de camping gesloten. Doorgefietst naar een volgende bij Gennep. Die bleek tussen een heel groot Landall park en de snelweg te liggen. Hoge bomen, donker en heel basic sanitair. 5 caravans op het terrein. Een van de bewoners vond het een toplocatie. Heerlijk rustig, tenminste als je het snelweggeluid wegdacht. De volgende morgen op weg naar de camping die onze zwager Gerard had geboekt in Megchelen (bij Ulft, achter in de Achterhoek) Jan had een slechte dag, slecht geslapen en in de moordende zon ons kamp opgebroken was hem niet goed bevallen. Na een km of tien koffie met een paracetamolletje en toen ging het al beter. We sneden onze voorgenomen route opnieuw af door dwars door Duitsland te fietsen. Dit keer voor 50 km. We fietsten door Kleve en durfden het toch niet aan om op een terras te gaan zitten voor een koel drankje. In Nl mag je in winkelstraten overal fietsen, in Duitsland was er een fiets verbod en bleek dat je ook in de buitenlucht een mondkapje moest dragen. Een man in een rolstoel maakte ons attent op politiecontroles. Een paar honderd meter verder liepen we inderdaad langs bekeurende agenten. Het was leuk om een dagje in Duitsland te fietsen. De brug bij Emmerik overspant een veel bredere Rijn dan wij kennen. Langs Emmerik en ‘s-Heerenberg verder de Achterhoek in. Uiteindelijk aangekomen bij Zus en Zwager die met de camper en bier en wijn ons opwachten. Voor de camper was ook ons avondeten beschikbaar. Klaargemaakt door gastvrouw en -heer. Het was heerlijk buiten in de avondzon. Daarna op tijd naar bed. Morgen stomen we de tent al vroeg weer uit.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rob Verhaar:
    10 juni 2021
    Mooi verhaal!
  2. Tanja:
    10 juni 2021
    Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat! En in Nederland is het dus toch ook niet altijd makkelijk....
    Ik zie dat jullie met een boog om Groesbeek - mij goed bekend met o.a. de Zevenheuvelenweg 😉, de Jansberg en de Mookerhei - heengefietst zijn. Begrijpelijk op die hele afstand, maar je moet daar zeker toch ook eens gaan fietsen, heel mooi!
    Veel fietsplezier en -succes verder, en het lijkt goed weer te blijven!
  3. Veronica en Jan Deumers:
    11 juni 2021
    Tsja was best een lastige afweging. Afsnijden of onze mooie route vervolgen zoals jij die omschrijft. Dan hadden we 90 km moeten fietsen. Nu bleef het beperkt tot 65 km en dus vroeg aan de borrel met de familie.
  4. Peter Deumers:
    11 juni 2021
    Jullie zijn ook in Kleve geweest en niet eens aangekomen. Volgende keer ga ik aan de straat staan om jullie op te wachten in Uedem. Veel fietsplezier
  5. Veronica en Jan Deumers:
    11 juni 2021
    Peter we zijn nog niet volledig gevaccineerd en geen PCR test. We durfden eigenlijk niet goed van de fiets af. Bang voor een boete. Ik was wel bekend dat jij net over de grens woonde. Maar niet exact waar. Volgende keer stuur ik je een PB tje
  6. Peter Deumers:
    13 juni 2021
    Heel goed. Houd ik jullie aan. Veel plezier in tukkerland.