Zuid Bohemen

22 juni 2019 - Ceské Budejovice, Tsjechië

De gestaag doorgaande regen ontnam de pubers om ons heen de moed om feest te vieren, Iedereen ging vroeg de tent in en het werd snel rustig om ons heen, Wij en alle andere fietsers stonden extra vroeg op ivm de voorspelde hete dag. Het weer zag er vreemd uit; vanuit de noordzijde van de Donau kwam een soort van natte mist de heuvels afdalen. Die kant fietsten wij ook op. En om bij de grens met Tsjechië te komen gingen wij eerst vanuit het Donaudal van 250 hoogtemeter naar 900 om daarna weer een beetje af te dalen naar het laatste Oostenrijkse dorp voor de grens. Maar eerst omhoog naar Reichental. Een langzaam stijgende weg in een mooi dal. Steeds minder loofbomen en steeds meer naaldbomen. Tussen de steile wanden weilandjes daar waar dat kan. Het is vochtig; de weg wordt niet eens droog, de temperatuur neemt toch wel toe naar een graadje of 25. Heel hard zweten. Op het hoogste punt staat midden in het dorp een hutje met gras er omheen van de plaatselijke VVV. Onbemand dus je kan er lekker uithijgen, lunchen en je hoofd onderdompelen in het voor de tuin opgevangen regenwater. Ook op booking.com een hotel willen boeken in Wullowitz. Maar alles uitverkocht. In Oostenrijk een lang vakantie-weekeind maar ook in Tsjechië is er veel te doen dit weekeinde ivm de zonnewende. Het eerste grotere stadje in Tsjechië is Ceske  Krumlov en aldaar wordt een Middeleeuws feest gevierd. Alle hotels zitten vol. Gebeld met een gasthof en die hebben na lang bedelen een privé mini slaapkamertje voor ons vrijgemaakt.

Verfrist gaan we de laatste 30 km door een hooggelegen gebied (muhlviertel) verder. Alleen steeds 50 meter omhoog en daarna 50 meter omlaag.  Dat is niet erg als het niet steeds zo steil is. Slopend, steeds steiler. Wel heel mooi. Ongerepte glooiende weilanden met bloemen en zo hier en daar een plukje naaldbomen. Kleine dorpjes met mooie kerken. Warm welkom bij ons gasthof, lekker biertje, bergsteiger-essen en een mini kamertje voor de hoofdprijs.

Vandaag, na een weelderig ontbijt in Oostenrijk, binnen 5 minuten in Tsjechië. Beetje mistig, af en toe een spettertje. Direct geconfronteerd met wat in Tsjechië normaal is. Het lijkt erop of ze hun wegen expres verkeerd aanleggen. Wegen worden dwars op de heuvel aangelegd en ook de bochten liggen vaak niet op een logische plek. Het asfalt zit vol kuilen of de kuilen zijn te veel opgevuld en er zijn dus bulten aangelegd. Op en neer in een groot donker druipend bos. Uiteindelijk afdalend naar een rivier. Aldaar een levensgrote kano camping. Op het moment dat we denken; Het is al tien uur, Koffie? Gaat het hard regenen; Koffie dus. Het gaat nog harder regenen; Nog een bakkie maar? We zitten droog op banken onder een zeil. Twee hele grote gezelschappen drinken ontbijt bier en sterke drank in thee. Met de kinderen worden spelletjes gedaan. In de stromende regen varen bootjes voorbij. Aan de overkant van het riviertje kun je bootjes huren en in de regen duwen mensen toch af. Tientallen bootjes. Een aardig schouwspel, maar eigenlijk willen we weg van dit alles. We worden koud en nat. Na twee uur begint het minder hard te regenen en de weerapp beloofd tijdelijk droog. Vlug op de fiets en als een speer de bergen uit, langs de rivier naar Ceske Krumlov. Het wordt en blijft droog. Langs de rivier honderden kano’s. Heel veel aanleg plaatsen met enorme campings met koepeltentjes. Het lijkt een beetje op schaatsen in Nederland. Iedereen lijkt aan het varen.  In Krumlov is het georganiseerde chaos. Alle kano’s komen daar aan. De binnenstad is volledig afgesloten voor een Middeleeuws feest. Iedereen is verkleed, net als carnaval. Busladingen Aziaten en Amerikanen worden uitgeladen en mogen met een armbandje de stad in. Parkeerplaatsen op kilometers afstand zijn vol. Hotelkamers en eten kosten een vermogen. Het stadje ziet er op afstand wonderschoon uit. Staat terecht op de Unesco lijst, maar op deze dag rijden we langzaam langs de rivier het stadje voorbij. Het is half twee, barsten van de honger, hebben geen Tsjechisch geld en geen onderkomen voor de nacht. Het weer is zo slecht dat we eigenlijk niet willen kamperen. Dus eerst een geldautomaat gegoogeld, daarna een supermarkt langs de uitvalswegen gezocht en daar als een paar zwervers staand broodjes gegeten met drinkyoghurt. Snel op booking.com de laatste slaapgelegenheid in de grote stad 30 km verderop Ceske Budejovice geboekt (ja juist die van Budweiser) De uitvalsweg naar Budejovice verder gevolgd maar die was veel te druk.  Toch maar terug naar onze eigen route. Op en neer over het platteland. Op een gegeven moment dalen we echt heel snel af via een mooi dorpje en nog verder naar een rivier. En dan weet je al, je moet dat rivierdal weer uit. Nou alle records zijn weer verbroken; langdurig  15 - 20 %. Te langdurig, we moesten allebij lopen en duwen. (Terzijde; We zijn vanochtend net in Tsjechië en toen fietsten we een hardlopende dame voorbij. Kort daarop steil omhoog, dan zakt ons tempo naar 5 a 6 km per uur. Worden we door die hardlopende dame eigenlijk vrij snel ingehaald.)

In Budejovice midden in het centrum een appartement gehuurd. En zoals normaal biertje gedronken, naar de Spar geweest en zelfs op een zaterdagavond lekker binnengebleven.

1. Michael Halve:
    25 juni 2019
    Ik blijf jullie verhalen met plezier lezen. En met een vleugje jaloezie...
  2. Margret:
    25 juni 2019
    Het mooie tsjechie, maar vreselijk gevaarlijk voor wandelaars en fietsers. Ze beginnen vroeg in de ochtend met bier drinken en rijden daarna over die wegen met die grote gaten en bulten..... goed oppassen. Maar Tsjechie heeft ook een prachtig natuur en cultuur, zo anders dan anders. Mijn broer en zus wonen in het reuzengebergte (even boven Hradec Kralove, bij Trutnov, voor jullie gezien richting Polen). dus als het op jullie route ligt, ben je daar ook van harte welkom in de B&B/pension.