Trouwdag

23 mei 2019 - Calvi, Frankrijk

In St Florent een dagje niet gefietst en nu op onze trouwdag opnieuw een dag zonder fiets in Calvi. In St Florent hebben we toch nog wel een druk dagje op de camping gehad. Alles gewassen, ook beddengoed en lange broeken maar ook de fietsen voor het eerst goed gepoetst en nagekeken. En toen voor een ijsje en een biertje naar het dorp. Best leuk dorp, maar er woont geen autochtoon meer. Meer boten in de jachthaven dan inwoners. Wel erg mooi gelegen aan een baai. ‘S-Avonds gekookt voor de tent en als het donker wordt nog een beetje gelezen en dan vallen de ogen vanzelf dicht. Gisteren van St Florent naar Calvi gefietst. Prachtig fietsweer en een mooie route door een bijzonder droge woestijnachtige streek. De Desert de Agriates. Hellingen begroeit met struikgewas (Maquis) maar door de recente regen en sneeuw staat de natuur in volle bloei. Overal bloemen in alle kleuren. Zo mooi. Geklommen naar 400 meter en dan ben je echt in de bergen. Het is er fris, knisperend koel. Na een afdaling naar de kust zouden we starten met het tweede deel van de route, het door de bergen ontwijken van de drukke kustweg van Ile Rousse naar Calvi. Moesten we wel naar 500 m klimmen. En gedurende de dag was het in het binnenland steeds dreigender en bewolkter geworden. De wolken waren al tot een metertje of 250 gezakt. Zou het dadelijk gaan onweren? In ieder geval; wij gaan het niet opzoeken. Dus langs de kustweg, maar die is ook niet vlak en hijgend en druppelend van het zweet fietsen op een slecht geasfalteerde fietsstrook met langsrazend verkeer. Dat is niet echt leuk. De uitzichten wel, want het blijft natuurlijk een kustweg die soms een paar honderd meter boven en soms beneden langs de zee loopt. Je krijgt wel mooi inzicht in de touristen die hier verblijft. Allereerst een waanzinnige hoop meestal Duitse motorcoureurs. Die overnachten in hotels met garage en met zijn allen een wedstrijdje doen wie het snelst rond het eiland kan rijden. Dan rijden er ook heel veel luxe auto clubs. De Porsche en Masarati vereniging, maar ook allerlei oldtimer clubs houden hier hun jaarlijkse rondrit langs de wijnroute. En dan de kampeerauto’s in twee categorieën; lux en sportief. Ze hebben allemaal fietsen bij zich maar de luxe campers gebruiken ze niet en de sportieve campers gaan elektrisch “hoch” de bergen in. Het zijn ook bijna allemaal Fransen en Duitsers maar ook Oostenrijkers en Zwitsers. Wat opvalt is dat er zo weinig Nederlanders hier op Corsica zijn. Kost de pont teveel geld?

Aangekomen in Calvi een hele mooie camping met zwembad gevonden. Lekker gedoucht en snel naar Calvi gelopen. De geboorteplaats van Columbus denken ze hier. Lekker langs de haven geslenterd en een goed restaurant gevonden.

En vandaag is onze 33-ste trouwdag. Vaak zijn we die dag vergeten en stond er ‘s-avonds een bloemetje van Jan zijn moeder op tafel. En dan ging degene die het eerst thuis was op een draf naar de bloemenwinkel voor ook een mooie bos.  Kon je nog wat goed maken. Maar dat komt ook doordat we eigenlijk de maand dat we zijn gaan samenwonen belangrijker vinden. Die maand is september. En komende september wonen we 40 jaar samen in 1 huis. Nu in 1 tent. Vanochtend uitgebreid ontbeten en toen naar het zwembad om lekker te zonnen. Maar het fantastisch weer is hier ook erg welonvoorspelbaar. Binnen een half uur zakken de wolken over je oren en als je denkt dat komt vandaag met de zon niet meer goed, dan breekt het zonnetje weer door.  Geluncht voor de tent met zalm en een fles wijn. ‘T is tenslotte maar een keer je trouwdag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tanja:
    23 mei 2019
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag! En het gaat hier toch een klein beetje op vakantie lijken. Ik ken Corsica niet, maar het ziet er heel mooi uit, zeker met de bloemen en nog klein beetje sneeuw hoog op de bergen!
  2. Cecilia:
    23 mei 2019
    Ook van ons gefeliciteerd met 33 jaar prettig samenleven. Doe er nog maar 40 jaar bij 😁😁😁
  3. Marjolein:
    Gefeliciteerd! Nog veel plezier op jullie reis 😘
  4. Saskia Gravendijk:
    23 mei 2019
    Wat een mooi eiland en al die bloemen. Wij gaan beslist ook een keer naar Corsica. Wij drinken er 1 🍷 of 2 op jullie trouwdag 🥂
  5. Marijker en Jan:
    23 mei 2019
    Zo Die Hard's en levensgenieters, Tot nu toe met bewondering jullie verhalen gelezen. Wat een avontuur. Gefeliciteerd met die 33 jaren getrouwd zijn. Geniet verder van jullie vakantie dan doen wij dit van jullie verhalen.
  6. Peter Deumers:
    24 mei 2019
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag. Waar zitten we volgend jaar of waar zaten we afgelopen jaar op onze trouwdag? Gaat die vraag niet door jullie heen😊? Veel reisplezier.
  7. Margret:
    24 mei 2019
    Gefeliciteerd. Wat is t toch leuk om mee te lezen.
  8. Annie Halve:
    25 mei 2019