Spit in Porto

25 mei 2019 - Porto, Frankrijk

De laatste week staat Jan op met een stijve onderrug. Dat wordt steeds wat erger, gelukkig neemt de stijfheid gedurende de dag af. Het lijkt op spit. Dat heeft hij in het verleden wel eens meer gehad. We doen het al wat rustiger aan en dat moeten we maar even volhouden. Maar eerst de zware etappe van Calvi naar het, zeggen ze, mooist gelegen havenstadje van Corsica Porto Ota. Prachtig weer, vanwege het slechte asfalt heel weinig verkeer en een bergetappe langs de zee. En de weg leidt van niks naar nergens. Gelukkig hadden we voldoende water, brood, paté, blikjes vis en Haribo Goldbeere bij ons. Er was onderweg bijna geen huis te zien. Na een km of 40 op en neer, kwam de grote klim; de Col de Palmarella. Maar gelukkig met een max percentage van 6%. Daarna heel rustig over twintig km afdalen. Heerlijk. Sta je na afloop van de afdaling bij de zee moet je weer 150 m omhoog klimmen. Maar ook die laatste klim was het waard. De rotsen lopen stijl uit in zee en over een in de rotsen uitgehouwen pad heb je een mooi uitzicht op Porto. Wonderschoon. We hebben er geen woorden voor. We kwamen eerder een echte wielrenner van een jaar of zeventig tegemoet gereden en die vroeg ons of wij onderweg een etablissement tegen waren gekomen waar een tv zou staan zodat hij de giro kon zien. Ons antwoord nee, we hebben heel de dag nog niets kunnen kopen. Na onze uitroep hoe mooi onze fietsroute was zij hij gedecideerd; Als je hier eenmaal bent geweest kom je zeker terug. Nou dat zou best wel eens kunnen. Maar dan niet op de fiets verzuchtte Veronica. Het weer zou de aankomende dagen inzakken. Veel regen voorspeld. Spit en slecht weer; We gaan naar een hotel voor drie nachten en huren een dag een auto en gaan een dagje varen naar het Unesco natuurreservaat Scandola. Leuk hotel geboekt met uitzicht op zee en het advies gekregen; Geniet vanavond van het mooie weer/uitzicht want morgen en zondag gaat het los en een auto kun je hier niet huren. Vandaag, met een snelle boot, naar het natuurreservaat geweest. Het is meer een maritiem natuurpark en daar zie je helaas niet veel van, maar de kust is spectaculair. Met een beetje zeemist en wolken die ineens vanuit zee binnendrijven; hele mooie uitzichten.  Grappig is wel dat uit de wind, in de zon iedereen zonnebrand zit te smeren. Gaat die boot varen. Iedereen toch maar een truitje aan. En kort daarna windstopper eroverheen. Op zee is het meer dan fris. Halverwege wordt gestopt in een kleine baai met een paar huizen en veel barretjes op het strand. Op zoek naar de beste plek voor een colaatje lopen we langs een koe met zijn voorpoten in de zee. Er lopen hier gewoon koeien op het strand.

Maar opnieuw kloppen de weersvoorspellingen dus niet; Het is vandaag hartstikke mooi weer. Nu wordt voorspeld zondag en maandag veel regen. Wat te doen; In de regen een hele zware etappe naar Ajaccio fietsen of de regen twee dagen afwachten in een dorp waar erg weinig te doen is?

1. Saskia Gravendijk:
    26 mei 2019
    Sterkte met je rug Jan!
  2. Margret:
    26 mei 2019
    dit is wel een reisverhaal zeg. jullie hebben t niet makkelijk. Succes met de rug van Jan en maak gebruik van de extra rusttijd dan... lekker ff gewoon genieten !