Klein cadeautje

4 mei 2019 - Bourbon-Lancy, Frankrijk

Vanuit ons adelaarsnest in Sancerre, daalde we bij een graadje of 3 de mistige helling af. We hadden alles aan wat we bij ons hadden. Hele mooie dampige afdaling tussen extreem dure wijngoederen. De wijnstokken vertoonden de eerste groene blaadjes. Terug in het dal van Loire werd het boven ieders verwachting zonnig en door de kracht van de zon ontstonden er enorme verschillen in temperatuur tussen schaduw en zon. De route liep langs de meanderende Loire. Allerlei natuur- en recreatieterreinen wisselden elkaar af langs de route, nergens stadjes of industrie. Maar wel natuur, Veronica spotte een Tureluur, Hop en een Nachtegaal.  Allemaal uitgebreid bewonderd. Later konden we een Wielewaal horen. Op de samenkomst van Loire en Allier was een schitterend uitzichtpunt, waar we ons brood hebben verorberd en onze wit gepleisterde fietsen weer een beetje hebben schoongemaakt. De fietstassen hadden we in ons panoramahotel al onder de douche gezet. Uiteindelijk was het weer zo mooi geworden dat we de camping direct gelegen aan de Loire in Nevers hebben opgezocht. We stonden echt naast de rivier. Uit de wind achter de tent hebben we in ons hemd in de zon gezeten. Een geweldige dag. Benieuwd of de weermannen er zaterdag weer naast zouden zitten. En zowaar dat klopte. Bij een sluisje van het lateraal kanaal Loire kanaal kwamen we jong Duits stel tegen die op weg waren naar het westen en waren platgeregend op de camping. Alles hing te drogen. Het stel had ook niks bij zich. Een derde van ons gewicht. Daarna kwamen we een nog jonger Schots stel voor de derde keer tegen. Zij was geboren hoog in Schotland en gewend aan de koude en liep dus gewoon rond in een korte fietsbroek. Het stel had het plan om naar de Zwarte Zee te fietsen. Op de laatste paar km na hebben we geen regen gehad. We werden achtervolgd door zwarte wolken en dreigende voorspellingen van de weerapp’s. Vanwege de voorspelde koude nacht (onder het vriespunt) hadden we het plan te overnachten in een hotel in Bourdon Lancy. Uiteindelijk werden we toch achterhaald door de buien. De temperatuur liep terug naar een graad of 5 en met een harde wind was dat heftig. Kwamen dus nat en zeer koud aan in Bourdon Lancy. Het thermaal Grand Hotel bood uitkomst. De elektrische verwarming op de hoogste stand en heel lang douchen. Ook overwogen om naar het thermaal bad te gaan; maar te duur voor een heel kort verblijf. Daarna in het hotel heel lekker gegeten.  Jan heeft een een stuk charolais vlees naar binnen gewerkt en Veronica een echt heel lekker forelletje. Morgen gaan we onze laatste dag in het Loire dal fietsen. Daarna de keuze om zoals het plan was het midden gebergte van de Auvergne en Ardèche in te fietsen (hoogste punt 1400 meter) op weg naar de Mt Ventoux of vanwege te koud met de trein naar Lyon en het Rhône dal. Gezien de sneeuw in Vaals en de Morvan lijkt de trein de voorkeur te hebben.

1. Saskia Gravendijk:
    5 mei 2019
    Wat een avonturen weer geweldig. Maar wat koud brrr. Ik doe het jullie niet na 👏
  2. Gerard:
    5 mei 2019
    Koud hè. Je moet maar zo denken, het lekkere warme weer komt nog. Heb je iets om je op te verheugen. Leuke verhalen!!
  3. Annie Halve:
    6 mei 2019
    Wat hebben jullie een pech met het weer zeg, nu maar hopen dat het beter wordt.