Kapper in Corte

2 juni 2019 - Moltifao, Frankrijk

Morgen gaan we naar de kapper. Vragen dus advies aan alle vrouwen die we tegen komen. En hebben een paar adressen gekregen. Op eens wordt het bij het petit dejeuner duidelijk; het is donderdag; Hemelvaart. Dus geen kapper zegt de dame van het ontbijt. Ne pas de coiffure. Dan maandag maar voordat we op de boot naar Livorno stappen. Vandaag dus rust; beetje op tijd boodschappen doen; ivm Hemelvaart, alles sluit een beetje vroeg. En aan het eind van de middag de citadel van Corte bezoeken en dan een ijsje en een biertje op het plein. Een app van Sas en Geer (zus en zwager van Veronica), ze vertrekken zaterdag met de tent naar Italië. Zullen we elkaar ontmoeten? Dat is eigenlijk wel een heel leuk spontaan idee. Montecatini Therme? Jan peinst; Is dat die klim omhoog de Apennijnen in? Dat moet ik effe goed bekijken, voordat je het weet moet je op de fiets tientallen km’s over gevaarlijke wegen en honderden meters omhoog. Maar in het Arno dal zijn er heel weinig campings. Is die camping bij dat meertje in Livorno niet leuk? Ja ligt wel leuk maar slecht sanitair appt Gerard. Wij hebben nu al een paar keer een Air Naturelle aangedaan en dan sta je net nog niet buiten onder een koude douche. Dus wat ons betreft eigenlijk geen probleem. Dat is dan afgesproken. We verheugen ons erg op het weerzien.

Beetje stom is wel dat we Gerard gevraagd hebben een lichtgewicht stoeltje voor ons te kopen en op te sturen naar een hotel in Bastia. Op de eerste dag van onze vakantie verkeerd in elkaar gezet en gescheurd. Maar ondanks alle voorzichtigheid toch echt kapot gegaan. Dat nieuwe stoeltje zullen we dus voor het eerst gaan gebruiken als we met Gerard op de camping in Livormo staan.
’s Avonds gekookt bij de tent en bedacht dat de kapper voordat we op de boot stappen eigenlijk niet zo fijn is. Dus besloten om nog een dagje op deze heerlijke kleine camping te blijven.

De volgende dag na het ontbijt direct met de fiets naar de kapper gegaan. Vinden het allebei een beetje spannend. Maar bij het eerste adres konden we meteen terecht. Ga maar zitten, wat moet er gebeuren? De kapster had niet veel uitleg nodig en we lieten haar maar gewoon haar gang gaan. Het resultaat was een beetje anders dan normaal maar prima en zeer tevreden verlieten we de zaak. Koffie op de Place Napoleon, boodschappen gedaan voor de lunch, de was gedaan en uren zitten lezen in de zon en/of in de schaduw van een boom. We moeten nog wat wennen aan de zon. Bruin hoofd, bruine onderarmen en -benen maar de rest is nog Hollands winterwit. Jan heeft na twee voskuilen nu het boek van Eus over zijn traumatische jeugd en zijn gestoorde vader te pakken. Wat een triestigheid; dat kinderen zo moeten opgroeien. Jan gaat opnieuw boodschappen doen voor het avondeten en komt terug staat het hele veld vol met Oostenrijkse mannen met 4 wiel aangedreven off the road machines. Dat zal wel overlast geven. Maar niets van dat alles. Ze maken geen herrie, worden niet dronken, nette mannen op bijzondere machines.

Vandaag een korte rit 43 km en maar 700hm, maar alle toppen vrij van wolken en door prachtige stille dalen en mooie natuur gefietst. Het was genieten. Het is vreemd om in Europa nog zo’n groot gebied te ontdekken waar gewoon overal bomen staan. Geen huizen en een enkel smal weggetje. Ik hoop dat die Corsicanen beseffen dat dit bijzonder is en bescherming verdient. Nu van de route afgeweken voor een camping in het dal van de Asco. Staan bijna alleen op een voor het oog gesloten Air Naturelle onder eeuwen oude eiken. Maar de douche is lekker warm en er zal wel iemand langs komen om de penningen te innen. Toen wij aankwamen was de camping leeg op twee Australiërs op de fiets na. Wij gaan aan de andere kant van het veld staan. Als het kan gun je elkaar maximaal privacy toch? Komt er een zonderling aan op de fiets en die zet zijn tent binnen vijf meter van die Australiërs op. Onbegrijpelijk.

1. Tanja:
    4 juni 2019
    Corsica is echt mooi! Trap ze weer verder!