Hitteplan Praag

27 juni 2019 - Praag, Tsjechië

Het werd gisteren 36 graden. We hadden bedacht dat de enorm drukke binnenstad beter gemeden kon worden. Het plan was om langs de Moldau en via een park naar de Praagse buitenwijk Letno te wandelen. En daar wat van het echte Praag te beleven. Vroeg gaan wandelen en binnen een paar honderd meter liepen we al te zweten. Het plan was wel aardig maar met deze hitte is alle beweging teveel. In Letno de tram gepakt naar het centrum. Om de hitte te ontlopen vroeg gaan lunchen in een beroemd en prachtig luxe Art Deco restaurant. Hier komen alleen touristen. Voor Tsjechen veel te duur en degene die het wel kan betalen gaat ergens anders heen. Eten was prima, ambiance prima en voor Nederlandse begrippen de prijs prima. We hebben ons verbaast over de binnenstad van Praag. De gebouwen zijn prachtig, maar nog meer als in Amsterdam is er niets authentieks meer. Alleen maar souvenirwinkels en eettentjes. Bevolkt door een enorme zwerm zwetende mensen, die elkaar bekijken. Wat ons betreft nog erger dan Venetie en Parijs. In Praag lijkt regulering van het toerisme ondergeschikt aan de leefbaarheid van de stad. Er moet geld worden verdient op elke mogelijke manier.

Na een afschuwelijk hete wandeling naar het appartement, de verdere middag lezend en slapend siësta in ons appartement gehouden. Om een uur of acht gaan eten in een airco eetcafe om de hoek. Voor dertig euro, 2 liter bier en twee enorme hoofdgerechten. Daarna bij de avondwinkel yoghurt, muesli, een sinaasappel en een grote bak kersen gekocht. Lopen terug naar het appartement en komen dan pas tot de conclusie dat de avondwinkel bijna net zo duur was als het eetcafe. De boosdoeners waren de kersen. Ze waren wel supergroot en overheerlijk.

Vanmorgen was het een beetje afgekoeld. Dagkaarten voor het OV gekocht en met lijn 22 door de binnenstad naar de buitenwijken afgereisd. Praag is echt groot en ook in de buitenwijken verrassend weinig nieuwbouw. Heel veel grote barokke woongebouwen in allerlei kleuren. Het gaat goed in dit land maar zeker in deze stad. Na een echte espresso in een trendy koffietentje (dus Hollandse prijzen) met de tram naar de burcht van Praag. Per ongeluk te laat uitgestapt en bij een hoger gelegen klooster uitgestapt. Daar weer relaxed een espressootje genomen en met belangstelling de show gevolgd van 1 Aziatisch fotomodel die van een fotograaf in de volle zon in een regenjas moest poseren op steeds weer nieuwe locaties. Dit alles ondersteund door drie vrouwen en twee mannen met tasjes/make-up en andere regenjassen. Het mocht allemaal wat kosten. Na een klein wandelingetje kwamen we bij een beroemd klooster. Eigenlijk geen zin in. Doorgelopen naar het plein voor de burcht. Daar was ook een afdeling van het Nationale Museum gevestigd met een tentoonstelling moderne kunst in een prachtig gebouw, Keith Haring, Andy Warhol op de voorgrond. 4 euro toegang. Snel effe kijken? Wat een shit zeg; twee mooie Warhols en twee Harings en voor de rest (voor ons te) moderne experimentele kunst. Dat is niet aan ons simpele fietsers besteed. Wel lekker afgekoeld. Daarna staan twijfelen; gaan we midden op de dag met alle andere toeristen de burcht in? Daar zijn we ook al eens eerder geweest. Nee dus, terug de heuvel op en ergens achteraf vinden we een klooster met eigen bier en een terras met het mooiste uitzicht over Praag. Verplicht lunchen om een zitplaats te krijgen. Maar het was het waard. Lekker in de schaduw onder een boom, windje erbij, een lome middag in de zon. Daarna in het appartement lekker gelezen en een dutje gedaan. Inmiddels is het verder afgekoeld en hebben we op de hoek, airco, nog wat gegeten en gedronken. Zelfs Veronica kan tegenwoordig bijna twee pullen van een halve liter bier opdrinken.

1. Michael Halve:
    27 juni 2019
    Jullie eerste passage deed me denken aan een boek dat ik vorige maand heb gelezen (Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeiffer). Zet je aan het denken over massa-toerisme en hoe groot dat probleem (en ook de toenemende AirBnB's in een toeristische stad) is.
  2. Saskia Gravendijk:
    27 juni 2019
    Goed zo even luieren en de toerist uithangen!
  3. Veronica:
    27 juni 2019
    We zullen het boek ook eens lezen
  4. Veronica en Jan Deumers:
    27 juni 2019
    We zullen het boek ook eens lezen. Massa toerisme kan een heel groot probleem worden. We spraken in Slovenië een man uit Singapore die stelden dat als een heel klein percentage Chinezen afreist naar een plek. Het er zo druk wordt dat wij er niet meer heen hoeven te gaan