Eindelijk mooi weer?

9 mei 2019 - Charmes-sur-Rhône, Frankrijk

Ajax trapt af. Jan luistert NPO1. In de stromende regen was er geen gelegenheid om uit te zoeken waar Ajax op tv te zien zou zijn. Gister, rustig opgestaan en gebruncht in het hotel. In een mooi zonnetje naar het Musee de Beaux arts gelopen. Dat is dus dicht op dinsdag. En toen?  Na een kopje koffie besloten om het Romeins museum op Fourviere te bezoeken. Op die bult op de oever heb je mooi uitzicht op de stad en beide rivieren. Kunnen we de kerk bezoeken en het museum. Museumgebouw is prachtig ontworpen. De inhoud is ook bijzonder maar vooral voor deskundigen. Heel veel blokken steen met inscripties. Lyon was ooit een heel belangrijke Romeinse stad en dat blijkt. De toespraak van keizer Claudius die in een bronzen plakkaat is vastgelegd is bijzonder. Hij pleitte er voor om ook de gebieden buiten Italië te betrekken bij het bestuur van het Romeinse rijk. Verder was het een lome relaxte dag. Om 14.02 uur het terras van een restaurant opgestapt. Dat bleek 2 minuten te laat. Keuken dicht. Bij een ander minder principieel restaurant geluncht. Om 15.30 uur naar het hotel gegaan Om nog wat te relaxen en te lezen. ‘S-avonds geen zin meer om uit eten te gaan. In het hotel, bijzonder, gratis kleine hapjes (soort tapas) gegeten en een glas wijn gedronken.  Dat is nog eens service.

De volgende morgen bleek het inderdaad zoals voorspeld te regenen. Ook bleek inmiddels dat de wind naar het zuiden was gedraaid. Voordeel hiervan was dat de temperatuur omhoog ging, maar nadeel was dat we hem tegen zouden hebben en dat er een code geel voor onweer was afgegeven. Toch maar in regenpak Lyon uit gefietst. De regen hield snel op, maar de wind nam snel toe. De hele verdere dag geen regen meer gehad en langs Vienne verder naar het zuiden gefietst. Om een uurtje of half vier besloten dat we eigenlijk wel konden kamperen en de camping bij Saint Pierre de Boef uitgezocht. Tentje en grondzeil waren nog vochtig en we wilden de boel eerst in de wind wat laten drogen. Daar kregen we echter geen kans toe, want het begon prompt te spetteren. Het bleek geen snel overwaaiend buitje te zijn, maar een frontje van een paar uur. De fietstassen dus toch maar in de tent gezet en eerst gaan douchen. Daarna alle vuile kleding in de wasmachine gegooid en gaan eten in de bar van de camping. Jan bestelde een plankje worst met brood en ik een pizza. De worst van Jan bleek een volledige droge worst te zijn en de pizza van Veronica was ook voor haar eetlust veel te veel.  Gekletst met een fietser, die in zijn eentje op zijn eerste fietsvakantie helemaal uit Portugal was gekomen en heel veel regen en koude had gehad. Toen de kleding gewassen en in droger, gedroogd was, hadden ook wij genoeg gegeten en gedronken en zijn we de tent in gekropen, waar Jan naar een radioverslag van Ajax probeert te luisteren. Te weinig bereik op allebij de telefoons (twee netwerken) Nadat Ajax twee keer had gescoord zijn we gaan slapen. Ajax in de finale. Om zeven uur zit Jan al op de NOS app, met verbijstering maakt hij Veronica wakker. Ajax in de laatste minuut verslagen. Met een humeur om op te schieten wordt de tent ingepakt. De weersverwachting halfbewolkt en warm is ‘s-morgens te veel gevraagd. Zwaar bewolkt en harde wind tegen. Het eerste stuk  is buffelen. Op een kaarsrechte Rhone dijk naar het zuiden. Later fietsen we door mooie natuur en tussen de bomen. Maar steeds weer die gore wind om je oren, daar wordt je moe van. Warme lunch in Tournon. Veronica besteld een saumiette en zelfs bij navraag denken we dat ze iets van zalm(forel) krijgt. Niets van dat al, Witvis met een dikke saus die nergens naar smaakt. Wel met veel spinazie met room en bord vol lekkere rijst. Brood met lekkers voor de avond gekocht en via Valance door langs de Rhone. In Valance loopt de snelweg direct langs het water van de Rhône. Wij moeten dus door de stad heen. Het verkeer zat helemaal vast. Een paar honderd rode hesjes waren aan het betogen tegen de regering. De rode hesjes willen wat anders dan de gele hesjes maar wat, daar konden we geen wijs uit worden. Uiteindelijk weer op een camping aangekomen. Oud en verlopen maar het kost niets en alles werkt. De wind is weg, graadje of twintig, lekker met een wijntje voor de tent. Het duurt effe maar uiteindelijk vakantieweer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margret nieborg:
    9 mei 2019
    T zit jullie niet altijd mee he. Jammer van t weer. Maar avonturen genoeg. De weergoden lijken beter te gaan besturen. Hou hoop.... ik brn een weekje op lanzarote. Een prachtig eiland met gelukkig wel mooi weer, maar ja daar moet je wel heel veel kilometers voor vliegen. Succes verder
  2. Ronald:
    10 mei 2019
    Ja Jan, dat humeur op donderdagochtend was vast niet goed.... (herkenbaar). Jullie schieten al lekker op weer. Op de kaart 982km maar in de praktijk de 1000 al ruim voorbij denk ik.
    Leuk die verhalen en fotos! Geniet van het steeds mooier wordende weer. Hier vorige week nog lekker hagel....
  3. Annie Halve:
    12 mei 2019
    Veel tegenslag, maar jullie maken er wat van heb ik het idee. Veel plezier verder met mooi weer.